اغراق در نگرانی‌ها از ایران مجهز به سلاح هسته‌ای

 پائول پُست، عضو اندیشکده «شورای شیکاگو» در یادداشتی نوشته است که مقامات اسرائیل در ادعای تهدید هسته‌ای ایران، بزرگ‌نمایی می‌کنند. به نظر او با توجه به زرادخانه هسته‌ای اسرائیل و چتر امنیتی آمریکا بر سر عربستان، برنامه هسته‌ای ایران بیش از آنکه تهاجمی باشد، تدافعی است.

 

#گزارش_کوتاه

 

🔸 علاوه بر اینکه ایران عمدتاً درصدد «گسترش نفوذ از طریق بازیگران داخلی مانند حزب‌الله و انصارالله بوده است». به همین دلیل حتی در صورت دست‌یابی به بمب هسته‌ای، انگیزه‌ای برای استفاده از آن ندارد. به نظر نویسنده، صرفاً ممکن است نگرانی‌هایی درباره «باج‌خواهی ایران» پس از دست‌یابی به تسلیحات هسته‌ای وجود داشته باشد.

🔸 به نظر پُست، اگر ایران در پی سلاح هسته‌ای نباشد، پس می‌توان برنامه هسته‌ای را اقدامی در راستای «کسب پرستیژ» تفسیر کرد. هم‌چنین می‌توان تلاش ایران برای کاهش زمان «گریز هسته‌ای» را در جهت برتری‌جویی در مقابل رقبای منطقه‌ای به خصوص عربستان قلمداد نمود.

🔸 بنابراین «سناریوهای مرتبط با دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای، اغراق‌آمیز است». در عین حال پُست با توجه به استدلال‌هایی مبنی بر اینکه ایران هرگز از سلاح هسته‌ای استفاده نخواهد کرد، می‌نویسد که اگر ایران مصمم به کسب بمب است، «شاید بهتر باشد اجازه دهید آن را داشته باشند و سپس یاد بگیرید با آن زندگی کنید».

https://www.worldpoliticsreview.com/articles/30634/fears-of-a-nuclear-iran-jcpoa-or-not-might-be-overblown

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه