در نشست مادرید چه گذشت؟

اندیشکده مطالعات راهبردی و بین‌المللی در گزارشی به بیان نتایج نشست اخیر ناتو در مادرید پرداخته است. افزایش آمادگی نیروهای نظامی و توسعه تجهیزات آنان در کنار ضرورت پیشروی آنان به سوی مرز روسیه در کشور لهستان از جمله مصوبات برای تقویت بازدارندگی ناتو در مقابل مسکو بوده است.

 

#گزارش_کوتاه

🔸 تداوم کمک‌های نظامی ناتو به اوکراین در قالب «بسته کمک‌های جامع» شامل پهپاد و ذخایر سوختی در کنار کمک به دفاع سایبری از دیگر تصمیمات بوده است. همچنین در این نشست بر ضرورت «ایجاد تاب‌آوری ملی در همه اعضا در برابر تهدیدات نظامی و غیرنظامی» برای تقویت بازدارندگی و بنیه دفاعی تأکید شد.

🔸 در تبیین تهدیدات نیز روسیه به عنوان «مهم‌ترین و مستقیم‌ترین تهدید برای امنیت متحدان» ذکر شده است. ناتو، روسیه را به‌عنوان دولتی که درصدد گسترش حوزه‌های نفوذ و کنترل مستقیم دیگر بازیگران از طریق اجبار، براندازی دولت‌ها، تجاوز به سرزمین و الحاق اراضی است، ارزیابی کرده است.

🔸 درباره «رقابت سیستمی» با پکن نیز ذکر شده که تهدید چین شامل «عملیات مخرب سایبری، لفاظی‌های تقابلی، کنترل بخش‌های کلیدی فناوری و صنعتی، و مشارکت رو به رشد با روسیه» است. بنابراین ناتو گفتگو و همکاری با شرکای خود در اقیانوس هند و اقیانوس آرام، یعنی استرالیا، نیوزلند، ژاپن و کره جنوبی را تقویت خواهد کرد.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

ارسال دیدگاه