ژئوپلتیک نفت و تورم

 اندیشکده آمریکایی «مطالعات راهبردی و بین‌المللی» در یادداشتی به بررسی طرح جدید دولت بایدن برای کاهش صادرات نفت خام آمریکا و افزایش عرضه داخلی آن با هدف کاهش قیمت انرژی در آمریکا پرداخته است.

 

#گزارش_کوتاه

 

1️⃣ تأثیر کاهش صادرات نفت خام آمریکا
این کار به کاهش تورم کمک نمی‌کند و حتی می‌تواند آن را بیشتر کند. زیرا قیمت بنزین و گازوئیل در ایالات متحده نه فقط بر مبنای بازار داخلی، بلکه بر اساس بازارهای جهانی انرژی تنظیم می‌شود. کاهش عرضه آمریکا به کاهش عرضه جهانی و افزایش قیمت می‌انجامد.

2️⃣ آسیب کاهش صادرات نفت آمریکا برای اروپا
کاهش عرضه نفت باعث افزایش قیمت‌های جهانی و افزایش تورم در اروپا خواهد شد. اروپا پس از تحریم نفت روسیه، نیاز بیشتری به واردات نفت آمریکا دارد. علاوه بر اینکه واردات انرژی کانادا، کره جنوبی و تایوان نیز کاهش می‌یابد.

3️⃣ تأثیر سقف پیشنهادی G7 بر قیمت جهانی
اگر چین و هند، همچنان به واردات بالای نفت از روسیه ادامه دهند، مسکو می‌تواند از فروش نفت خود در محدوده قیمتی کمتر از سقف پیشنهادی سر باز بزند. اما اگر هند و چین نیز سقف پیشنهادی را بپذیرند، به کاهش قیمت و تورم می‌انجامد.

4️⃣ تأثیر نگرانی از رکود بر سیاست‌های پیشنهادی نفت
کاهش عرضه جهانی می‌تواند به کاهش سریع تقاضا و سپس باعث کاهش قیمت‌ها شود. در صورت نگرانی از رکود ناشی از کاهش تولید، قیمت نفت ممکن است به اندازه‌ای کاهش یابد که نیازی به سقف قیمت نباشد.

✅ برخی سیاست‌گذاران دولت بایدن گمان دارند که با کاهش صادرات نفت خام آمریکا به کاهش تورم در این کشور، به ویژه در آستانه انتخابات کمک می‌کنند. ولی این اقدام می‌تواند تأثیر منفی بر اعتماد متحدان این کشور به حمایت آمریکا در شرایط بحرانی داشته باشد.

https://www.csis.org/analysis/geopolitics-oil-and-inflation

ارسال دیدگاه