چالش‌های سیاسی و ژئوپلتیک بریکس

اندیشکده روسی والدی در مقاله‌ای بیان داشته که پنج عضو بریکس، ۴۲ درصد از جمعیت جهان، ۲۴ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان و بیش از ۱۶ درصد از رشد جهانی را شامل می‌شوند. پس این گروه می‌تواند در آینده به عنوان جایگزینی برای گروه اقتصادی G7 در نظر گرفته شود.

 

#گزارش_کوتاه

 

🔸 در این مقاله ذکر شده که اعضای بریکس علی‌رغم اختلافات سیاسی و رقابت‌های ژئوپلیتیک، نسبت به خطر نظم تک‌قطبی لیبرال ایالات متحده برای منافع آنها، اشتراک نظر دارند. اما گسترش بریکس با چالش‌هایی مواجه است:

1️⃣ اولاً در خصوص درک اعضای بریکس از نظم بین‌المللی مطلوب غرب و نوع ارتباط آن‌ها با این نظم، تفاوت نظر وجود دارد: از رویکرد خصمانه روسیه تا روش محتاطانه چین و نگرش مبهم هند. بنابراین دیدگاه منسجم و روشنی درباره نظم چندقطبی مطلوب برای جایگزینی نظم تک‌قطبی غرب وجود ندارد.

2️⃣ ثانیاً دیدگاه اعضا درباره توسعه بریکس‌پلاس، متفاوت است. از الحاق بلوک‌های منطقه‌ای مانند اتحادیه اقتصادی اوراسیا، انجمن همکاری جنوب آسیا و اتحادیه گمرکی جنوب آفریقا تا همکاری با ائتلاف‌هایی مانند سازمان شانگهای و نهایتاً الحاق دولت‌های مهم در مناطق ژئوپلتیک، سه دیدگاه متفاوت است.

3️⃣ چالش سوم، منازعه و جدال میان دولت‌هایی هستند که متقاضی عضویت در بریکس هستند. برای مثال ایران و آرژانتین به عنوان دو نامزد بالقوه، بر سر پرونده‌های قدیمی دچار تنش هستند و عضویت هر دو می‌تواند بر سطح همکاری‌های بریکس، تأثیر منفی داشته باشد.

✅ به نظر می‌رسد چالش‌های دیگری که در مسیر توسعه بریکس وجود دارد، اختلافات ژئوپلتیک کشورهای متقاضی بریکس‌پلاس مانند ایران و عربستان و هم‌چنین اختلاف‌نظرهای داخلی این کشورها نسبت به نوع مواجهه با بلوک‌بندی‌های جهانی باشد.

https://valdaiclub.com/a/highlights/brics-political-and-geopolitical-challenges/

ارسال دیدگاه