دعوت ایران به نشست مجازی بریکس‌پلاس

 رییس‌جمهور ایران به دعوت چین در نشست مجازی بریکس‌پلاس شرکت و سخنرانی نمود. بریکس‌پلاس ابتکاری بود که سال ۱۳۹۵ توسط چین طرح شد تا یک بلوک جدید قدرت به محوریت کشورهای گروه بریکس یعنی چین، روسیه، هند، برزیل و آفریقای جنوبی شکل دهد.

 

#تحلیل_کوتاه

 

🔸 توسعه بریکس تحت قالب بریکس‌پلاس تلاشی برای ایجاد یک الگوی توسعه غیرغربی است. الگویی که بتواند علاوه بر قدرت اقتصادی، به مرور زمان یک قدرت سیاسی و پشتوانه دیپلماتیک نیز در برابر رقبایی مانند جی۷ رقم بزند و مانع از تغلب و هژمونی آمریکا و اروپا بر کشورهای در حال توسعه گردد.

🔸 ایران به همراه پاکستان، بنگلادش، نیجریه، کره جنوبی، مکزیک، اندونزی، ترکیه، فلیپین و ویتنام از اولین کشورهایی بود که نام آن به عنوان اعضای بریکس‌پلاس مطرح شد. ایران به دلیل آن‌که از منظر ژئوپلتیک به روسیه و هند نزدیک بوده و از مهم‌ترین تأمین‌کنندگان انرژی چین نیز می‌باشد، اهمیت جدی در حوزه بریکس‌پلاس می‌یابد.

🔸 عضویت کامل ایران در شانگهای و فعالیت کریدور جنوب به شمال از طریق خطوط ریلی ایران، زمینه‌های نقش‌آفرینی فعال‌تر جمهوری اسلامی در این ائتلاف خواهد بود. این مسأله با توجه به برنامه‌های اقتصادی چین در غرب آسیا و افزایش توجه روسیه به بریکس‌پلاس پس از نبرد اوکراین، اهمیت ویژه‌ای در راهبرد نگاه به شرق ایران خواهد داشت.

🔸 حضور ایران در یک خط زنجیره تأمین با مشارکت دیگر اعضای این گروه می‌تواند مقدمه یک الگوی توسعه پایدار ذیل تحریم‌های غرب باشد که ثمرات راهبردی جدی در سیاست خارجی ایران خواهد داشت و می‌تواند استراتژی «اقتصاد مقاومتی» را تقویت نماید.

 

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه