نابرابری جهانی؛ آیا کشورهای بریکس در مدیریت بهتر اقتصاد جهانی موفق خواهند شد؟ 

اندیشکده روسی “ولدای” در گزارشی مفصل به نقش کشورهای بریکس در مدیریت اقتصاد جهانی پرداخته و معتقد است این سازمان از ظرفیت‌های گسترده‌ای برای حل معضل نابرابری در اقتصاد جهانی برخوردار است.

🔹نویسندگان این گزارش چنین اظهار می‌دارند که برخی از اعضای گروه بریکس در سال‌های اخیر نابرابری اقتصادی بین کشورها را از طریق تجارت و سرمایه‌گذاری در مناطق فقیرتر جهان کاهش داده‌اند. برای مثال اعضای بریکس در سال 2012 مجموعاً بیش از 6 میلیارد دلار در آفریقا سرمایه‌گذاری کرده‌اند و این در حالی است که میزان سرمایه‌گذاری آمریکا در همین سال حدود 3.7 میلیارد دلار بوده است.

🔹در ادامه این گزارش آمده است که گروه بریکس به ایجاد توازن مجدد در تجارت جهانی کمک کرده و دلیل آن نیز سرمایه‌گذاری در کشورهای توسعه‌نیافته و کمتر توسعه‌یافته است. در کنار این موضوع بریکس از اهرم‌های بیشتری برای دفاع از منافع خود برخوردار و در برخی از مواقع با منافع کشورهای جنوب جهانی همسو شده است.

🔹این گزارش عضویت برخی از کشورها(ایران، آرژانتین، اتیوپی، عربستان، امارات متحده عربی و مصر) در سال آتی میلادی را حامل پیامدهای مثبت زیادی دانسته و معتقد است  با حضور اعضای جدید، توانمندی این گروه افزایش خواهد یافت که نتیجه آن ایفای نقش حیاتی در مدیریت اقتصاد جهانی خواهد بود.

✅با عنایت به مطالب فوق الذکر می‌توان چنین اظهار داشت که با توجه به جایگاه گروه بریکس در حوزه اقتصاد و تجارت جهانی، انتظار می‌رود که در آینده جایگاه این گروه که متشکل از کشورهای نوظهور، در حال صعود و درحال‌توسعه است، نسبت به گذشته روند صعودی را تجربه نماید. نکته قابل‌توجهی که دراین‌بین وجود دارد این است که در شرایط کنونی ضرورت دارد دولتمردان ایران به‌منظور مدیریت شرایط تحریمی کشور توجه ویژه‌ای را نسبت به توانمندی‌های اعضای گروه بریکس مبذول دارند.

برگردان: رسول صادقی

منبع:

 

(https://valdaiclub.com/a/reports/global-inequality-will-the-brics-countries-succeed/)

ارسال دیدگاه