طالبان در جستجوی مشروعیت بین‌المللی

 مؤسسه «واشنگتن برای خاورنزدیک» در گزارشی به بررسی تلاش‌های طالبان برای کسب مشروعیت بین‌المللی پرداخته است. برخلاف حکومت پیشین طالبان که تنها از سوی پاکستان، عربستان و امارات به رسمیت شناخته شد، اکنون دولت‌های بیشتری با آن در تعامل هستند.

 

#گزارش_کوتاه

 

🔸 از زمان استقرار طالبان، ۱۶ کشور شامل چین، روسیه، هند، اندونزی، ایران، ژاپن، قزاقستان، قرقیزستان، نروژ، پاکستان، قطر، عربستان سعودی، ترکیه، ترکمنستان، امارات و ازبکستان سفارت خود را فعال کرده‌اند. سفارت دولت سابق افغانستان در ۹ کشور روسیه، چین، پاکستان، قطر، عربستان، ترکیه، ترکمنستان، امارات و ازبکستان نیز به طالبان تحویل داده شده است.

🔸 طالبان از زمان استقرار حدود ۴۴۰ نشست با حداقل ۳۵ کشور جهان داشته است. از این تعداد، ۱۵۳ نشست با کشورهای خاورمیانه بوده است. چین با ۷۱ جلسه، بیش از هر کشور دیگری با مقامات طالبان ملاقات کرده است. پس از آن به ترتیب ترکیه، قطر، ازبکستان و ایران قرار دارند.

🔸 اگرچه بیشتر ملاقات‌های دیپلماتیک طالبان در کابل برگزار شده، اما دومین مکان مورد استفاده، دوحه قطر بوده که عمدتاً مورد استفاده نمایندگان دولت‌های غربی بوده تا کمترین مشروعیتی به طالبان ندهند.

🔸 نشست‌های دیپلماتیک طالبان طیف وسیعی از موضوعات، از جمله کمک‌های بشردوستانه، کمک‌های مالی، سرمایه‌گذاری اقتصادی و موضوعات مذهبی را شامل می‌شود. با توجه به فرصت‌های تجاری در زمینه استخراج معادن زغال‌سنگ و مس، نفت و گاز و بازار کالا و خدمات گوناگون، احتمالاً تعامل چین و ترکیه با طالبان افزایش خواهد یافت.

(https://www.washingtoninstitute.org/policy-analysis/looking-legitimacy-taliban-diplomacy-fall-kabul)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه