گزارش المانیتور از گسترش روابط ازبکستان با عربستان

 در روزهای اخیر «شوکت میرضیایف» رئیس‌جمهور ازبکستان به عربستان سفر و با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی دیدار کرد. این نخستین سفر رئیس‌جمهور ازبکستان پس از استقلال این کشور در ۳۰ سال گذشته به عربستان سعودی بود. میرضیایف همچنین با وزرای انرژی، سرمایه‌گذاری، صنعت و سایر بخش‌های عربستان دیدار کرد.

 

#گزارش_کوتاه

 

🔸 براساس گزارش‌های منتشر شده، در این سفر نشست شورای تجاری عربستان و ازبکستان با انعقاد ۱۳ قرارداد همکاری به ارزش حدود ۱۲ میلیارد دلار برگزار شد. بر این اساس شرکت سعودی ACWA Power قرارداد ۲/۴ میلیارد دلاری با دولت ازبکستان برای ساخت یک پروژه بادی در این کشور امضا کرد. دسامبر گذشته نیز این شرکت قرارداد مشابهی با ازبک‌ها برای احداث نیروگاه بادی در شمال غربی ازبکستان امضا کرده بود.

🔸 در این سفر وزیر سرمایه‌گذاری عربستان، چند یادداشت تفاهم با همتای ازبکستانی خود برای بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تقویت روابط بین بخش‌های خصوصی دو کشور امضا کرد. ظاهراً این توافقنامه‌ها در بخش حمل و نقل هوایی، کشاورزی، ورزش، آموزش، انرژی، فناوری و … بوده است.

🔸 براساس گزارش المانیتور روابط تجاری ریاض و تاشکند رو به گسترش است. صادرات عربستان به ازبکستان در سال گذشته ۲۰ درصد و واردات آن ۳۷ درصد افزایش داشته است.

🔸 به نظر می‌رسد ازبکستان به دنبال گسترش روابط خود با کشورهای منطقه خلیج فارس است. برای مثال یک شرکت ازبکستانی در ژوئن گذشته قراردادی را با گروه بندرهای AD ابوظبی برای افتتاح یک مرکز تجاری امضا کرد.

https://www.al-monitor.com/originals/2022/08/saudi-arabia-strengthens-ties-uzbekistan-wind-power-investment-deals
☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه