پیشنهاد لغو سهام‌داری اعضای کنگره آمریکا

 اندیشکده بروکینگز در یادداشتی، پیشنهاد ممنوعیت سهام‌داری نمایندگان مجلس و سنای آمریکا را ایده مناسبی برای افزایش اعتماد مردم این کشور به کنگره دانسته است.

 

#گزارش_کوتاه

 

🔸 نویسندگان این یادداشت بیان می‌کنند که ممکن است نماینده‌ای واقعاً بر این باور باشد که رأی او گرچه در راستای سرمایه‌گذاری شخصی او باشد ولی به نفع موکلان او نیز هست. مثلاً به مزایای یک صنعت برای ایالت خود اشاره کند. اما این در تضاد با اخلاق نمایندگی دموکراتیک، خلاف سیاست‌گذاری بی‌طرفانه و مخرب افکار عمومی است.

🔸 ممنوعیت سهام‌داری اعضای کنگره علاوه بر کاهش تعارض منافع، موجب می‌شود تا کنگره، بازتاب منافع اقشار بیشتری از مردم باشد. زیرا بخشی از سرمایه‌داران و ثروتمندان طبعاً حاضر نخواهند شد در ازای نمایندگی، از منافع خود بگذرند. پس آرا و تصمیمات کنگره به سوی منافع اقشار متوسط و کارگر سوق خواهد یافت.

🔸 این اقدام در بلندمدت به افزایش اعتماد عمومی به کنگره خواهد انجامید. اکنون کنگره در میان قوای سه‌گانه، کمترین محبوبیت را در آمریکا دارد. طبق نظرسنجی‌ها، تنها ۷ درصد از آمریکایی‌ها اعتماد «بسیار عالی» یا «بسیار زیادی» به کنگره دارند.

✅ حمایت نانسی‌پلوسی و برخی نمایندگان دموکرات از این پیشنهاد می‌تواند تا حدی به تهییج و ترغیب هواداران‌شان در کمپین‌های انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره بینجامد. در عین حال که به نظر می‌رسد برای برتری بر جمهوری‌خواهان در رقابت‌های مجلس نمایندگان، راه دشواری در پیش دارند.

https://www.brookings.edu/blog/up-front/2022/08/18/how-a-stockholding-ban-could-change-congress/

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه