هیل: بزرگترین مانع احیای برجام، کنگره است

 جاناتان لرد از کارشناسان سابق پنتاگون در یادداشتی به ارزیابی نقش کنگره در احیای توافق هسته‌ای پرداخته است. وی بیان می‌کند که با توجه به احتمال پیروزی جمهوری‌خواهان در انتخابات آتی کنگره و ریاست‌جمهوری، ایران انتفاع اقتصادی پایدار و بلندمدتی از توافق نخواهد داشت.

 

#گزارش_کوتاه

 

🔸 در این مقاله آمده که کنگره در سال ۲۰۱۵ با تصویب قانون «بازنگری توافق هسته‌ای ایران» – که طبق آن رییس‌جمهور باید گزارش‌های دوره‌ای از پایبندی ایران به توافق را به کنگره ارائه دهد – اختیار لغو تحریم‌های هسته‌ای را نیز به کنگره اعطا کرد.

🔸 نویسنده یادآور می‌شود که در ۲۰۱۵ سناتورهای مخالف برجام نتوانستند رأی لازم برای جلوگیری از اجرای برجام را به دست آورند ولی اکنون اگر لایحه رد برجام در سنا تصویب شود، سپس به مجلس نمایندگان می‌رود و در صورت تصویب در آن مجلس، رییس‌جمهور برای اجرای برجام مجبور به وتوی آن خواهد بود.

🔸 در این مقاله ذکر شده که گرچه وتوی رییس‌جمهور بایدن منجر به اجرای برجام می‌شود ولی فضای دوقطبی پیرامون برجام و هزینه سیاسی جدال دولت با کنگره، باعث خواهد شد تا کاخ سفید از اجرای کامل و بهینه تعهداتش باز بماند.

🔸 نویسنده با اشاره به پیشرفت‌های هسته‌ای ایران پس از خروج آمریکا از برجام، بیان داشته که عملکرد ترامپ سبب شد تا زمان برای جلوگیری از دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای کاهش یابد. اما به این علت که آلترناتیوی برای برجام وجود ندارد، در کوتاه‌مدت گریزی از بازگشت به آن نیست.

The greatest obstacle to returning to the Iran deal isn’t Iran — it’s Congress

ارسال دیدگاه