توانایی روسیه برای ادامه طولانی‌مدت جنگ اوکراین

 با گذشت حدود شش ماه از آغاز نبرد اوکراین، پاسخ این پرسش که روسیه تا چه زمانی به نبرد ادامه خواهد داد، تا حدی می‌تواند سناریوهای آینده این جنگ را روشن‌تر سازد. بنابراین می‌توان از چند محور به ارزیابی این مسأله پرداخت.

 

#تحلیل_کوتاه

 

1️⃣ اراده سیاسی
با توجه به ساخت سیاسی متمرکز کرملین، مخالفت‌های احتمالی در عرصه عمومی نمی‌تواند خللی در اراده رهبران برای ادامه جنگ ایجاد کند. متغیر مؤثر، پشتیبانی نخبگان سیاسی و اقتصادی روسیه است که شاید تنها یک شکست بزرگ و غیرقابل جبران بتواند موجب شکاف و اختلاف‌نظر پیرامون تداوم نبرد شود.

2️⃣ تجهیزات و نیروی انسانی
روسیه در مرحله دوم جنگ سعی کرده نیروها و تجهیزات سنگین را بر مناطق محدودتری در شرق اوکراین متمرکز کند. خلأ عقب‌نشینی از مناطق دیگر را نیز با حملات موشکی جبران کند. اگر توان بازسازی برخی تجهیزات آسیب‌دیده و دور زدن تحریم‌های تسلیحاتی را افزایش دهد، امکان ادامه نبرد در بازه طولانی‌تر را دارد.

3️⃣ تحریم اقتصادی
اگر اتحادیه اروپا آنگونه که تصمیم گرفته، تا پایان سال 2023 از واردات انرژی روسیه بی‌نیاز شود، ضربه جدی به درآمدهای ارزی مسکو خواهد زد. اما ممکن است روسیه نیز بتواند مشتری‌های پایداری بیابد. چین و هند محتمل‌ترین گزینه‌ها هستند. ولی نوع مناسبات هند با غرب و ورود نفت ایران به بازار پس از احیای احتمالی توافق هسته‌ای نیز بر این مسأله تأثیرگذار است.

✅ به نظر می‌رسد روسیه برای تداوم طولانی‌مدت نبرد نیازمند یک بازه تنفس برای تجدید قوا باشد. تصرف کامل دونباس و پیشنهاد آتش‌بس پس از الحاق احتمالی برخی مناطق می‌تواند زمینه چنین تنفسی باشد. ولی بعید است اوکراین، آمریکا و اتحادیه اروپا با چنین پیشنهادی موافقت کنند.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://eitaa.com/joinchat/1881014274Cd314e9fec6

ارسال دیدگاه