اندیشکده والدی: تقابل در اروپا، راه‌حل از آسیا

 اندیشکده روسی والدی در یادداشتی به بررسی مهم‌ترین روندهای امنیتی در آسیا و اروپا پرداخته است. به نظر نویسنده، تشدید تقابل آمریکا با چین و روسیه، نه‌تنها ائتلاف پکن و مسکو را تقویت خواهد کرد، بلکه دیگر قدرت‌های ناراضی را نیز به سوی این دو سوق خواهد داد.

 

#گزارش_کوتاه

 

🔸 به ادعای این یادداشت، بریکس، سازمان همکاری شانگهای، آسه‌آن و بسیاری کشورهای خاورمیانه تمایلی به حمایت از تحریم‌های غرب علیه روسیه نداشته‌اند و سعی کرده‌اند بی‌طرفی خود را حفظ کنند. توانمندی روسیه در خنثی‌سازی تحریم‌ها نیز بر بی‌رغبتی دیگر کشورها به دنباله‌وری از این تحریم‌ها خواهد افزود.

🔸 به نظر نویسنده، به موازات تشدید تنش‌ها درون اروپا و همچنین میان اروپا و آمریکا، و در برابر تلاش‌هایی مانند پیمان آوکیس برای سرایت تنش به درون آسیا، باید ساختارهای منطقه‌ای قدرتمندی تدوین شود که به یک معماری اقتصادی بینجامد تا از طریق وابستگی متقابل، تنش‌های امنیتی را کاهش دهد.

🔸 طبق این یادداشت، نقص سه توافق «تجارت آزاد منطقه آسیا و اقیانوسیه(RCEP)»، «مشارکت ترنس‌پاسیفیک (CPTPP)» و «چارچوب اقتصادی ایندوپاسیفیک(IPEF)» در این است که هر سه قالب با مشکل عدم روابط مناسب با روسیه روبرو هستند.

🔸 نویسنده برای تقویت همکاری‌های آسیایی مفهوم «مدیترانه آسیایی» را از فرانسوا گیپولو اقتصاددان فرانسوی وام گرفته است. به گفته گیپولو، بخش غربی اقیانوس آرام، با گستره وسیعی از اقیانوس منجمد شمالی تا تنگه مالاکا، از بسیاری جهات شبیه منطقه مدیترانه است که به همکاری کشورها از طریق توسعه بلندمدت اقتصادی کمک می‌کند.

🔸 طبق این یادداشت، پیش‌نیازهای عینی ترویج مفهوم «مدیترانه آسیایی» عبارت است از: اولاً تبیین ثمرات تعامل دوجانبه در همکاری‌های بلندمدت اقتصادی، ثانیاً پیوند آسیا با شرق اروپا از طریق توسعه پروژه «یک کمربند، یک جاده» از مسیر اوراسیا و ثالثاً بی‌طرفی عمده کشورهای توسعه‌یافته آسیایی در تنش‌های شرق و غرب.

https://valdaiclub.com/a/highlights/confrontation-in-europe-and-a-breakthrough/

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه