تحولات عراق و الزامات سیاست‌ورزی ایران

 طی روزهای اخیر که وجه رادیکال کنشگری مقتدی الصدر در عراق افزایش داشته است، این پرسش بیش از همیشه قابل توجه به نظر می‌رسد که نحوه سیاست‌ورزی ایران در قبال مقتدی و به صورت کلی عراق امروز چگونه باید باشد؟

 

#تحلیل_کوتاه

 

1️⃣ شناخت تحولات عراق باید از منظر واقعیت‌های جامعه این کشور باشد. جامعه عراق ویژگی‌های متمایز و خاصی دارد که آن هم در دوره‌های زمانی گوناگون، واجد خصلت سیالیت است. بنابراین گزاره‌های کلی، تعمیم‌پذیر، آرمانی و قطعی درباره تحولات این کشور چندان راهگشا نخواهد بود.

2️⃣ مقتدی دارای هواداران متعصب و بی‌شماری است که ظهور و بروز میدانی رادیکالی دارند. این افراد به دلایل متعدد در سال‌های اخیر در مسیر دور شدن از ایران و اکنون در مسیر تقابل با ایران هستند. در آستانه مراسم اربعین، هرگونه اقدام یا اظهارنظری که این تقابل را تشدید کند، می‌تواند راهپیمایی میلیونی اربعین را به عنوان مصداقی از روابط دو ملت با تهدید مواجه کند.

3️⃣ فارغ از تحولات روزهای اخیر اما عراق به سمت خشونت و تشدید بی‌ثباتی می‌رود. مقتدی نیز گام به گام در مسیر دور شدن از ایران و نزدیکی به برخی بازیگران منطقه‌ای در شورای همکاری خلیج فارس قرار دارد. احتمال تجزیه و ظهور یک عراق سه‌اقلیمی نیز چندان دور از ذهن نیست. بنابراین لازم است تهران از هم‌اکنون خود را برای هر سناریویی آماده کند.

4️⃣ علاوه بر یک سیاست کلان، ایران نیاز به خرده ‌سیاست‌هایی در عراق دارد که نقش جامعه، جوانان، مسائل فرهنگی، رسانه‌ای، نخبگانی و دانشگاهی و نیز روابط بین دو ملت در آن بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد. توسعه روابط با گروه‌ها و احزاب سیاسی در جامعه‌ای مانند عراق اگرچه ضروری است، اما کافی نیست.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

ارسال دیدگاه