تأثیر بحران‌های جهانی بر اقتصاد رژیم صهیونیستی

 «مرکز مطالعات امنیت ملی» رژیم صهیونیستی در گزارشی به بررسی تبعات بحران‌های اقتصادی قدرت‌های بزرگ مانند تورم فزاینده، زنجیره تأمین، جنگ اوکراین و تحریم‌ها بر اقتصاد این رژیم پرداخته است.

 

#گزارش_کوتاه

 

🔸 نویسندگان معتقدند کاهش رشد اقتصادی آمریکا و کُندی رشد چین در شش‌ماهه اول ۲۰۲۲ که طبق پیش‌بینی بانک جهانی، صندوق بین‌المللی پول و سازمان OECD تداوم خواهد داشت، بر اقتصاد اسرائیل نیز تأثیر منفی خواهد گذاشت.

🔸 به ادعای این گزارش، اقتصاد رژیم صهیونیستی با رشد مداوم اقتصادی در حدود ۵ درصد، بیکاری ۳/۴ درصدی، رشد صادرات و درآمدهای مالیاتی، تقریباً توانسته انعطاف‌پذیری و پایداری مناسبی در برابر بحران‌های جهانی داشته باشد.

🔸 اما به اذعان نویسندگان، تورم ۵/۲ درصدی در ۱۲ ماه گذشته، هزینه‌های زندگی اقشار ضعیف و کم‌درآمد را افزایش داده است. امری که به افزایش فاصله طبقاتی و تنش‌های اجتماعی خواهد انجامید.

🔸 نگرانی از تشدید تورم سبب شده بانک مرکزی اسرائیل، نرخ بهره را به ۲ درصد افزایش دهد که احتمالاً تا پایان ۲۰۲۲ به ۳ درصد خواهد رسید. علاوه بر افزایش تورم، کاهش رشد اقتصادی اروپا پس از جنگ اوکراین، به کاهش صادرات اسرائیل نیز می‌انجامد.

✅ با توجه به انتخابات آتی پارلمانی در سرزمین‌های اشغالی، مهار تورم و حفظ رشد اقتصادی برای تل‌آویو اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل احتمالاً این رژیم برای جایگزینی بازارهای اروپا به کشورهای حاشیه خلیج فارس چشم دوخته است.

(https://www.inss.org.il/publication/israel-economy/)

 

(https://s6.uupload.ir/files/isr_0tpu.png)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه