فواید توقف مذاکرات ایران برای یئیر لاپید

 پایگاه خبری تحلیلی المانیتور در یادداشتی به فواید توقف مذاکرات هسته‌ای برای نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پرداخته که در آن نویسنده معتقد است اگر توافق هسته‌ای با ایران در فاصله کمی از انتخابات اسرائیل صورت بگیرد ممکن است به ضرر لاپید باشد.

 

#گزارش_کوتاه

 

 

🔸 با توجه به این‌که گفته شده توافق هسته‌ای ممکن است تا انتخابات نوامبر میان‌دوره‌ای کنگره ایالات‌متحده به تعویق بیفتد از نظر نویسنده ضربه‌های سیاسی توافق در اسرائیل بیشتر از آمریکاست. در ایالات‌متحده، با توجه به اینکه اقتصاد برای اکثر آمریکایی‌ها مهم است، هیچ‌کس آراء خود را بر اساس وجود توافق با ایران تغییر نخواهد داد و اگر چه ممکن است همه جمهوری‌خواهان و برخی از دموکرات‌ها بایدن را به خاطر امضای توافق مورد انتقاد قرار دهند در هر صورت، کنگره نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد.

 

🔸 در اسرائیل، اما لاپید امیدوار است در انتخابات پیش‌رو (۱ نوامبر) پیروز شود. رقیب او بنیامین نتانیاهو، به دنبال جذب جریان راست افراطی در کابینه اوست و آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که نتانیاهو در حال حاضر تنها یک یا دو کرسی کمتر از اکثریت لازم برای تشکیل کابینه رای دارد. بنابراین اگر قبل از انتخابات یا تشکیل کابینه اسرائیل توافق صورت گیرد ممکن است نتانیاهو از این موضوع به عنوان سلاحی علیه لاپید استفاده کند.

 

🔸 از نظر نویسنده به نظر نمی‌رسد که بایدن توافق را به خاطر اسرائیل متوقف کند. مذاکرات به دلیل شروط ایران به بن‌بست رسیده و بهترین چیزی که لاپید می تواند به دست آورد یک وقفه است چرا که ایران می‌تواند هر زمان که بخواهد با پذیرش توافق، اوضاع را عوض کند.

 

🔸 همچنین از نظر نویسنده دولت بایدن، در حالی که رسماً در سیاست داخلی اسرائیل دخالت نمی‌کند، احتمالاً ترجیح می‌دهد لاپید به عنوان نخست‌وزیر باقی بماند تا از دشواری احتمالی برخورد با دولت ائتلاف راست افراطی به رهبری نتانیاهو در مورد ایران و مسئله فلسطین اجتناب کند.

 

ارسال دیدگاه