گزینه اختصاصی کردها برای ریاست‌جمهوری ترکیه به سود کیست؟

 المانیتور در گزارشی به بررسی انتخابات آتی ترکیه و طرح این پرسش پرداخته که معرفی گزینه ریاست‌جمهوری برای این انتخابات از سوی کردها، به سود کدام جریان خواهد بود؟ ائتلاف جمهور (اردوغان-باغچلی) یا ائتلاف خلق (احزاب اپوزیسیون)؟

 

🔸 گروه نخست معتقدند اردوغان از این مسئله سود خواهد برد. زیرا اگر انسجامی میان حزب دموکراتیک خلق و احزاب اپوزیسیون برقرار شود و نامزد مورد حمایت این مجموعه برای کردها رضایت‌بخش باشد، احتمال شکست اردوغان افزایش می‌یابد.

🔸 یکی از رهبران HDP به المانیتور می‌گوید: «در طول یک سال و نیم گذشته ما به احزاب مخالف التماس می‌کنیم که بنشینند تا یک استراتژی مشترک ایجاد کنیم. در عوض آن‌ها ما را نادیده گرفتند و تحقیر کردند و معتقد بودند که ما پایگاه خود را به نفع آن‌ها بسیج خواهیم کرد».

🔸 وی ادامه می‌دهد: «این اپوزیسیون به اندازه اردوغان فاشیست است. بنابراین ما می‌گوییم: اجازه دهید فاشیست‌ها بین خودشان مبارزه کنند و ما راه خود را خواهیم رفت. اگر آن‌ها فکر می‌کنند که ما بلوف می‌زنیم و به آن‌ها کمک می‌کنیم مانند استانبول برنده شوند، در شوک بزرگی قرار خواهند گرفت».

🔸 گروه دوم اما بر این باورند که معرفی گزینه اختصاصی کردها برای انتخابات آتی به زیان اردوغان خواهد بود. حزب دموکراتیک خلق در دور نخست انتخابات گزینه خود را با هدف دستیابی به حداکثر امتیازات معرفی کرده و در دور دوم با دستیابی به برخی مناصب و کسب امتیازاتی مانند آموزش به زبان کردی در مدارس دولتی به سود احزاب مخالف کنار می‌رود. در این میان اردوغان با تشدید مبارزه علیه PKK و جرم‌انگاری فعالیت HDP ظرفیت کمتری برای توافق با کردها دارد.

🔸 نویسنده گزارش معتقد است اصلاحاتی که در قانون انتخابات طراحی شده و به‌زودی اجرا می‌شود، کمکی برای پیروزی اردوغان است. زیرا بر اساس آن احزاب کوچکتر باید نامزدهای خود را در لیست مشترک معرفی تا بتوانند از آستانه کسب کرسی‌های پارلمان عبور کنند.

↙️ منبع:

https://www.al-monitor.com/originals/2023/01/will-kurds-choice-field-own-candidate-benefit-erdogan-or-turkeys-opposition

ارسال دیدگاه