گزارش المانیتور از تحولات قفقاز

پایگاه خبری-تحلیلی المانیتور در گزارشی به بررسی بحران در قفقاز جنوبی پرداخته و بر این باور است که در میانه نزاع ایران و آذربایجان بر سر ارمنستان، ترکیه در مسیر افزایش و روسیه در حال کاهش نقش‌آفرینی در این منطقه هستند.

 

🔸 بخش‌های ابتدایی این گزارش به بحران انسانی کنونی در قره‌باغ پس از انسداد گذرگاه لاچین از سوی آذربایجان در 12 دسامبر 2022 پرداخته است. دارو، شیر خشک و اقلام حیاتی کمیاب، بسیاری از مدارس تعطیل و تأمین گاز و برق دشوار شده است. هم‌اکنون 120 هزار نفر از ساکنان این مناطق، کارت جیره‌بندی دریافت می‌کنند.

🔸 نویسنده در ادامه به تلاش آذربایجان برای ایجاد کریدور زمینی و ریلی می‌پردازد که این کشور را از جنوبی‌ترین استان ارمنستان، سیونیک، به نخجوان و ترکیه متصل می‌کند. المانیتور به نقل از معاون وزیر امور خارجه ارمنستان می‌نویسد: «آذربایجان از این اقدام سه هدف دارد: پاکسازی قومی قره‌باغ کوهستانی، ایجاد تنش نظامی در مقیاس وسیع در منطقه و در نهایت زیر فشار قرار دادن طرف ارمنی برای پذیرش یک کریدور فراسرزمینی».

🔸 بسیاری از جمله مقامات ارشد ارمنستان معتقدند که روسیه حامی طرح کریدور زنگزور آذربایجان است. زیرا امکان دسترسی مستقیم زمینی به ترکیه و ابزار دیگری برای شکست تحریم‌های غرب به دست می‌آورد. در این میان، احساسات ضد روسی ارامنه فزاینده به نظر می‌رسد. المانیتور به نقل از افراد محلی می‌نویسد: «وقتی به نیروهای روسی حافظ صلح می‌گوییم چرا اقدامی برای کمک به ما انجام نمی‌دهید؟ می‌گویند که برای خدمت سربازی به اینجا فرستاده شده‌ و نمی‌دانند واقعاً باید چه اقدامی انجام دهند».

🔸 این گزارش همچنین به ورود اتحادیه اروپا و برخی کشورهای غربی به تحولات قفقاز و نسبت آن با منافع ایران و نقش هویت و مسائل قومی-زبانی در منازعات تهران-باکو می‌پردازد.

✅ در مجموع به نظر می‌رسد ژئوپلیتیک قفقاز هنوز در نوسان است و وضعیت به شدت قطبی (رقابت قطب‌های متعدد) بدون هژمونی طرف خاصی جریان دارد.

↙️ منبع:

https://www.al-monitor.com/originals/2023/01/turkey-rises-russia-fades-iran-and-azerbaijan-clash-over-armenia

 

ارسال دیدگاه