پیامدهای زلزله ترکیه بر صحنه سیاسی این کشور

 تارنمای المانیتور به بررسی تبعات و پیامدهای زلزله مهیب اخیر ترکیه بر صحنه سیاسی این کشور پرداخته است. این سوال مطرح است که آیا انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری ترکیه در تاریخ مقرر (۱۴ می - ۲۴ اردیبهشت) برگزار خواهد شد یا خیر. این موضوع به دو عامل بستگی دارد: اولین عامل شرایط فیزیکی نزدیک زمان برگزاری انتخابات است و دومین عامل به تصمیم اردوغان به تمدید وضعیت اضطراری اعلام شده پس از زلزله و تعویق انتخابات فراتر از ضرب‌الاجل ۱۸ ژوئن (۲۸ خرداد) وابسته است.

 

🔸 ترکیه هم‌اکنون با بدترین وضعیت اقتصادی خود از زمان روی کار آمدن حزب عدالت و توسعه در سال ۲۰۰۲ روبرو است. این وضعیت در حال ضربه به محبوبیت اردوغان است و نظرسنجی‌ها می‌گویند که این احتمال وجود دارد که مخالفان در انتخابات جایگاه وی را تصاحب کنند. واکنش ضعیف دولت ائتلافی حاکم در سال ۱۹۹۹ پس از زلزله بزرگ شمال غرب ترکیه، به عنوان یکی از عوامل موثر در خیزش حزب عدالت و توسعه عنوان می‌شود.

🔸 المانیتور نوشته است دولت ترکیه پس از زلزله اخیر تیم‌های نجات از جمله ۳۵۰۰ نیروی نظامی را بسیج کرده است. اردوغان پس از زلزله اخیر، ملی‌گرایی تند و تیز خود را کنار گذاشت و از کمک کشورهای غربی از جمله اسرائیل و یونان استقبال و هفت روز عزای عمومی اعلام کرد. واکنش و پاسخی موثر از سوی دولت می‌تواند موقعیت رهبر حزب عدالت و توسعه را تقویت و حس همبستگی ملی تحت رهبری اردوغان ایجاد کند.

🔸 با بودن بیش از ۸۰ درصد رسانه‌های جمعی در دست دوستان تجاری اردوغان، اقدامات دولت به صورت مساعد پوشش داده می‌شود. اما نگرش عمومی همزمان با گزارش‌های گسترده مبنی بر تأخیر تیم‌های نجات احتمالاً تغییر کند. اردوغان در چند وقت اخیر با هزینه‌هایی، اقداماتی برای احیای اقتصادی صورت داده است از جمله پیشنهاد بازنشستگی پیش از موعد ۲/۳ میلیون کارگر، افزایش یارانه انرژی و وعده ساخت نیم میلیون مسکن برای اقشار کم‌درآمد.

🔸 به گزارش المانیتور، برخی می‌گویند اردوغان از هم‌اکنون به دنبال استفاده از بحران برای انشقاق در میان مخالفان است. او به جای تماس با کیلیچدار اوغلو – یکی از گزینه‌های مورد انتظار برای رقابت با اردوغان – تصمیم گرفت که با مارال اکسنر رهبر ملی‌گرای حزب «خوب» تماس تلفنی برقرار کند. اکسنر با نامزدی کیلیچدار اوغلو و همچنین همکاری با کردها مخالف است. با این وجود ابعاد فاجعه اخیر نشان می‌دهد که شاید این بار مدیریت شرایط حتی از حد توان اردوغان نیز فراتر باشد.

↙️ منبع:

https://www.al-monitor.com/originals/2023/02/how-will-turkeys-killer-earthquakes-impact-countrys-politics

 

ارسال دیدگاه