معنای پرواز بالون چینی بر فراز آمریکا و سرنگونی آن

طبق گفته مقامات آمریکایی، جنگنده‌های این کشور بالون نظارتی چینی را بر فراز اقیانوس اطلس پس از آنکه در حریم هوایی آمریکا پرواز کرده بود سرنگون کردند. وزیر خارجه آمریکا نیز سفر برنامه ریزی شده خود به پکن را لغو کرد. رسانه‌های آمریکایی مدعی هستند که این بالون از فراز یک سایت حساس سلاح‌های هسته‌ای در مونتانا عبور کرده است. اندیشکده شورای آتلانتیک به بررسی ابعاد این حادثه پرداخته است.

 

🔸 یکی از کارشناسان این اندیشکده معتقد است آمریکا باید پس از سرنگونی بالون سه اقدام را انجام دهد: ۱- آمریکا باید بالون را برای اهداف اطلاعاتی و ضداطلاعاتی بازیابی کند و فرصت رد ادعاهای چین مبنی بر اینکه این بالون برای تحقیقات هواشناسی بوده است را از دست ندهد. ۲- پیامی به چین در رابطه با هزینه‌های این اقدام و خطوط قرمز آمریکا از طریق اقدامات اقتصادی، نظامی و دیپلماتیک ارسال کند. ۳- خشم گسترده خود نسبت به اقدام چین را جهت تشجیع افکار عمومی آمریکا علیه اقدامات اطلاعاتی چین ابراز کند.

🔸 شورای آتلانتیک در پاسخ به این پرسش که چرا چین دست به چنین ریسکی زد نوشته است: چین باید به این باور رسیده باشد که چنین اقدامی ارزش افزوده‌ برایش ایجاد می‌کند. در حقیقت به چین این توانایی را می‌دهد که برای هدف‌ قرار دادن در آینده و ارزیابی پاسخ آمریکا، سیلوهای موشک بالستیک قاره‌پیمای آمریکا را بهتر رصد کند. همچنین این اقدام، تغییر در استراتژی هسته‌ای چین را در راستای برنامه‌ریزی جهت هدف قرار دادن سلاح‌های هسته‌ای آمریکا پیش از آنکه مورد استفاده قرار گیرند نشان می‌دهد.

🔸 شورای آتلانتیک با ذکر اختلافات دو کشور در ارتباط با حقوق بشر، اقدامات تجاری «مرکانتیلیستی» چین، حمایت اقتصادی‌اش از روسیه و آینده تایوان، اختلاف اصلی را در حال حاضر این مسئله می‌داند که چه کسی در نبرد بر سر توسعه تکنولوژی پیشرفته از جمله هوش مصنوعی، پردازش کوانتوم و نیمه هادی‌ها پیشرو خواهد بود. خبرها مبنی بر اینکه آمریکا احتمالاً محدودیت‌های جدیدی در فروش تکنولوژی آمریکایی به شرکت هوآوی اعمال می‌کند آخرین مورد در میان بسیاری موارد دیگر است که دولت بایدن برای ممانعت از خیزش تکنولوژیک چین انجام داده است.

↙️ منبع:

https://www.atlanticcouncil.org/blogs/new-atlanticist/four-questions-and-expert-answers-about-the-curious-case-of-the-chinese-spy-balloon/

 

ارسال دیدگاه