احتمال کشیده شدن زدوخوردهای ایران و اسرائیل در سوریه به خلیج فارس

 فرزین ندیمی پژوهشگر موسسه واشنگتن با بررسی حملات اخیر رژیم صهیونیستی به سوریه که به شهادت دو افسر ایرانی منجر شد به پاسخ‌های احتمالی ایران پرداخته است.

 

🔸 در این یادداشت آمده است حملات اسرائیل علیه اهداف نظامی و نیابتی ایران در سوریه در ماه مارس به طور قابل‌توجهی افزایش و در هفته گذشته شدت بیشتری یافت. در 31 مارس، در یک حمله هوایی به نزدیکی دمشق، دو افسر فرماندهی جنگ الکترونیک و سایبری سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی کشته [شهید] شدند. سپاه پاسداران و وزارت امور خارجه ایران این حمله را محکوم کرده و قول داده‌اند در زمان و مکان مناسب تلافی خواهند کرد.

🔸 در اول آوریل نیز اسرائیل به چندین پایگاه هوایی در غرب سوریه، از جمله الدبعه، الشعیرات و تیاس حمله کرد که گمان می‌رود همگی محل استقرار پهپادهای سپاه و حزب‌الله، سیستم‌های پارازیت الکترونیکی و انبارهای اسلحه بوده‌اند. تصاویر ماهواره‌ای پس از حمله به الدبعه، اصابت دقیق موفقیت‌آمیز به یک ون کنترل پهپاد دوربرد و رادار نظارتی متحرک ایرانی مطلع‌الفجر را نشان داد.

🔸 اگرچه سامانه‌های «مطلع‌الفجر» حداقل از سال 2016 در سوریه مستقر بوده‌اند، اما تا هفته گذشته هیچ‌کدام مورد هدف قرار نگرفته بود و این نشان‌دهنده افزایش تنش‌های ایران و اسرائیل و همچنین فعالیت‌های جنگ الکترونیک تهاجمی‌تر ایران در سوریه است.

🔸 ایران گزینه‌هایی برای انتقام دارد که می‌تواند در چند روز یا هفته آینده هر کدام را انجام دهد. به عنوان مثال، پیش از این ایران در 31 ژوئیه 2021 ، یک حمله مرگبار به وسیله پهپاد شاهد-136 را علیه نفتکش مرسر استریت وابسته به اسرائیل در دریای عمان انجام داد که طی آن یک جفت خدمه نفتکش، از جمله کاپیتان آن کشته شدند.

🔸 گزینه‌های دیگر شامل تلاش برای یک پیروزی تبلیغاتی از حمله پهپادی نافرجام 2 آوریل، حملات پهپادی بیشتر به اسرائیل و یا تلاش برای حمله علیه شهروندان اسرائیلی در کشورهای دیگر است. بااین‌حال، به احتمال زیاد ایران سعی خواهد کرد با استفاده از پهپادهای انتحاری یا ابزارهای دیگر به قصد تلفات به یک کشتی مرتبط با اسرائیل در خلیج عمان حمله کند.

🔸 به باور کارشناس موسسه واشنگتن هر گونه عملیاتی احتمالاً در جایی در فاصله‌ای امن از عربستان سعودی انجام می‌شود، زیرا تهران در تلاش است تا روابط با ریاض را بهبود بخشد.

 

منبع:

(https://www.washingtoninstitute.org/policy-analysis/iran-israel-clashes-syria-could-spill-gulf)

ارسال دیدگاه