جنگی که غرب آسیا را بازسازی کرد 

 

قبل از 7 اکتبر 2023میلادی، به نظر می‌رسید که چشم‌انداز ایالات‌متحده برای منطقه غرب آسیا سرانجام در حال تحقق است. در همین رابطه چشم‌انداز غالب تحلیلگران چنین بود که واشنگتن به تفاهمی ضمنی با جمهوری اسلامی ایران دست‌یافته است که قالب آن ایران عملاً توسعه برنامه هسته‌ای خود را در ازای دریافت تسهیلات مالی محدود متوقف کند. ایالات‌متحده در حال فراهم سازی یک پیمان دفاعی با عربستان سعودی بود که به‌نوبه خود این کشور را به عادی‌سازی روابط خود با رژیم صهیونیستی سوق می‌داد. در سال‌های اخیر نیز، واشنگتن برنامه‌هایی را برای ایجاد کریدور تجاری «عرب- مِد » اعلام کرد تا از این طریق از نفوذ فزاینده چین در منطقه ممانعت به عمل آورد.

“ماریا فانتاپی” و “ولی نصر”در تارنمای “فارین افرز” چنین استدلال کرده اند که وقوع عملیات طوفان الاقصی موجب شد تا اغلب تصورات مقامات آمریکایی در خصوص اوضاع غرب آسیا اشتباه از آب درآید.

ازنظر این دو نویسنده اگرچه نفوذ ایالات‌متحده بر حوزه غرب آسیا گسترش‌یافته است اما حمایتش از رژیم صهیونیستی، اعتبار آن را به‌طورقطع در منطقه به خطر انداخته است. ایالات متحده نیاز به یک راهبرد جدید برای غرب آسیا دارد تا به واقعیت‌هایی که مدت‌هاست نادیده گرفته ‌شده جامعه عمل بپوشاند.. یکی از این واقعیت‌ها، قدرت رو به رشد ایران و نیروهای نیابتی‌اش است.

این دو نویسنده در پایان این گزارش چنین نتیجه گرفته اند که راهبرد واشنگتن در کوتاه‌مدت، باید متمرکز بر پایان دادن به جنگ در غزه و در درازمدت، باید فراتر از ایران و جنگ اخیر، یعنی مقابله با چین باشد.

 

برگردان: رسول صادقی

منبع

(https://www.foreignaffairs.com/middle-east/war-remade-middle-east-fantappie-nasr)

ارسال دیدگاه