ارزیابی توان بازدارندگی انصار الله در جنگ اخیر

🖊رسول صادقی

🔹در بیست و ششمین روز از جنگ اسرائیل و حماس در نوار غزه، جنبش انصار الله یمن اعلام کرد که با حملات موشکی و پهبادی به سرزمین‌‌‌های اشغالی، جبهه جدیدی از نبرد علیه اسرائیل و در حمایت از مقاومت فلسطین را بازکرده و متعاقب آن به بندر “ایلات” حمله و چندین کشتی نیز توقیف گردید. حملات پهبادی به بندر ایلات موجب شده تا حداقل 85 درصد از واردات به این بندر به‌طور کامل قطع شود. در راستای اقدامات حمایتی انصارالله از مردم غزه، دیروز در اقدامی قابل‌توجه، مبادرت به تهدید و متعاقباً تغییر مسیر کشتی نروژی کرد که به مقصد اسدود درحرکت بود.

🔸این اقدامات انصار الله در گام اول، سؤالاتی را در خصوص چشم‌انداز پیش رو به میان آورده است. اینکه این حملات، چه معنایی برای گسترده شدن جنگ در منطقه دارد؟ و آیا بازدارندگی مطلوب جبهه مقاومت را در پی خواهد داشت؟در این خصوص ذکر چند نکته قابل‌تأمل است:

1️⃣ نکته اول این‌که بخش زیادی از پیروزی‌های انصار الله در جنگ یمن و جنگ اخیر، ریشه در اعتقادات زیدی و خصوصاً تفسیر انقلابی حسین الحوثی(مؤسس جنبش) از قرآن داردکه مبارزه و تحمل محدودیت‌ها را برای پیروانش آسان کرده و همین اعتقاد موجب شده تا در جنگ اخیر، مشکلاتی را برای رژیم اسرائیل و آمریکایی‌ها به وجود آورد.

2️⃣ نکته دوم ناشی از راهبرد نامتقارن این جبهه است که اساساً به این شکل مفهوم‌پردازی و عملیاتی شده است. ارسال پیام هشدار و ایجاد بازدارندگی راهبرد اصلی جبهه مقاومت و در شرایط کنونی جنبش انصار الله و نیروهای مسلح یمنی است. البته این وضعیت منوط به تصمیم اسرائیل برای ادامه عملیات گسترده زمینی در غزه است. با قطعی شدن این تصمیم راهبرد یمنی‌ها نیز طبیعتاً می‌تواند دستخوش تغییر شود.

3️⃣ نکته سوم توجه به این موضوع است که آمریکا برای حفظ منافع و اینکه امنیت پایگاه‌های نظامی‌اش در منطقه با خطر مواجه نشود، به دنبال تنش جدی با گروه‌های مقاومت ازجمله انصار الله نیست.

✅با توجه به نکات فوق می‌توان چنین اظهار داشت که قدرت بازدارندگی انصار الله با ادامه جنگ وارد مراحل جدیدتری خواهد شد و به نظر می‌رسد رژیم صهیونیستی و غرب در واکنش به حملات انصار الله، به اقداماتی محدود بسنده کنند تا از این طریق هم جبهه جدیدی را بازنمایند و هم بتوانند تنش‌های ناشی از اقدامات انصارالله را مدیریت نمایند.

#تحلیل_کوتاه

ارسال دیدگاه