تعمیق روابط تهران و مسکو و تأثیر آن بر جنگ اوکراین 

 

🔹اندیشکده بلفر اخیراً به بررسی سطح بی‌سابقه همکاری بین مسکو و تهران از زمان جنگ 2022 اوکراین و چالش‌های امنیتی جدیدی را که این همکاری می‌تواند برای غرب ایجاد می‌کند، پرداخته است.

🔹به نظر نویسنده، تعمیق مشارکت نظامی دو کشور، خطر طولانی شدن درگیری در اوکراین را به همراه دارد. روسیه ممکن است با ارائه کمک‌های نظامی جدید به ایران، توازن قوا را در غرب آسیا تغییر دهد. مسکو و تهران همچنین تلاش‌های مشترک خود را برای تضعیف غرب با استفاده از دور زدن تحریم‌ها و نزدیک کردن سایر کشورها به دیدگاه خود مبنی بر دلار زدایی و نظم جهانی چندقطبی، افزایش داده‌اند.

🔹 در ادامه نویسنده چنین استدلال می‌کند که ظهور سیاستمداران مخالف غرب که سیاست خارجی روسیه و ایران را هدایت می‌کنند به معنای تعمیق همکاری دو کشور در سال‌های آینده است و برای کاهش آسیب‌های این همکاری می‌بایست هم‌زمان اقدامات قهری و دیپلماسی را به کار گرفت. در همین رابطه، توصیه و پیشنهادهای زیر قابل توجه می نماید:

1️⃣ کنترل و تحریم هوشمندانه‌تر علیه اشخاص ثالثی که فناوری و قطعات هواپیماهای بدون سرنشین را به ایران و روسیه منتقل می‌کنند.

2️⃣ لزوم حفظ تحریم‌های موشکی و پهبادی علیه ایران پس از انقضای تحریم‌های سازمان ملل در ماه اکتبر.

🔹نویسنده در پایان این گزارش چنین نتیجه می‌گیرد که باوجود چالش‌های مرتبط با این رویکرد، دولت‌های اروپایی باید محدود کردن مشارکت نظامی ایران و روسیه را به‌عنوان یک اولویت راهبردی در نظر بگیرند.

 

منبع:

 

(https://ecfr.eu/publication/alone-together-how-the-war-in-ukraine-shapes-the-russian-iranian-relationship/)

 

ارسال دیدگاه