تنش بین مقامات کاخ سفید و نتانیاهو

در هفته گذشته و در جریان سفر جیک سالیوان، سفر مشاور امنیت ملی کاخ سفید به تل‌آویو، تنش‌ها بین مقامات کاخ سفید و نتانیاهو افزایش و در این سفر جیک سالیوان به نتانیاهو و کابینۀ جنگ تل‌آویو گفت که «نبردهای زمینی در غزه باید ظرف چند هفته پایان یابد، نه چند ماه.»

در همین رابطه، اندیشکده آمریکن اینترپرایز به بررسی این موضوع پرداخته و در واکنش به سخنان سالیوان، وی را فردی کم‌تجربه، ساده‌لوح و مخالف سیاست‌های اسرائیل معرفی کرده است.

مایکل روبین نویسنده این گزارش معتقد است چیزی که اسرائیلی‌ها می‌دانند، اما سالیوان نمی‌داند، این است که حماس بقای خود در شکست اسرائیل می‌داند. وی اقدامات سالیوان را به اقدامات کاندولیزا رایس در سال ۲۰۰۶ تشبیه کرده که در حین افزایش تلفات غیرنظامیان لبنانی و به‌تبع آن افزایش فشارهای بین‌المللی، اسرائیل را تحت‌فشار قرار داد تا از کشتن غیرنظامی‌ها دست برداشته و این اقدام او باعث قدرت گرفتن حزب‌الله گردید.

وی در ادامه با مخالفت با هرگونه آتش‌بس، اظهار داشت که پیروزی حماس، پیروزی ایران و شمارش معکوس برای نابودی اسرائیل است.

نویسنده در پایان چنین استدلال می‌کند که تصمیمات سالیوان اغلب اشتباه و بیشتر در راستای اهداف انتخاباتی است تا منافع مشترک ایالات‌متحده و اسرائیل، بنابراین اسرائیل می‌بایست تصمیمات سالیوان را نادیده بگیرد.

منبع:

Israel Should Ignore Jake Sullivan

ارسال دیدگاه