آمریکا و اسرائیل به دنبال راهبردی هماهنگ در غزه هستند

اندیشکده راهبردی تبیین: “مرکز بین‌المللی وودرو ویلسون” اخیراً در گزارشی به این موضوع پرداخته که آمریکا و اسرائیل علیرغم اینکه هر دو به دنبال نابودی حماس هستند اما در برخی تاکتیک‌ها اختلاف‌نظر دارند.

جیمز اف جفری نویسنده این یادداشت چنین اظهار می‌دارد که تاکتیک آمریکایی‌ها، کاهش تلفات غیرنظامیان و حمایت از نقش تشکیلات خودگردان فلسطین در فردای پس از جنگ است. این تصمیمات، رهبران اسرائیلی را نگران کرده و آنها چنین استدلال می‌کنند که اهرم‌های واشنگتن ممکن است سازش با حماس را تقویت کند.

جفری معتقد است امریکا و اسرائیل می‌توانند در کنار حذف حماس، تلفات غیرنظامیان را کاهش دهند و راه‌حل نیز تحت‌فشار قرار دادن اسرائیلی‌ها در راستای کاهش فشار بر مردم غزه و تمرکز بر عملیات‌های ضد شورش است. یعنی همان کاری که سال‌هاست در کرانه باختری صورت می‌گیرد. این دو راهبرد طی دو هفته گذشته توسط سالیوان، مشاور امنیت ملی و آستین، وزیر دفاع آمریکا مورد تأکید واقع شد.

نویسنده در پایان چنین نتیجه می‌گیرد که اگرچه بعید به نظر می‌رسد اسرائیل در خصوص نابودی حماس تسلیم شود اما ممکن است با سناریوهای واشنگتن در فردای پس از جنگ همراهی کند.

 

برگردان: رسول صادقی

منبع:

(https://www.wilsoncenter.org/article/us-and-israel-seek-coordinated-gaza-strategy)

 

ارسال دیدگاه