نقش عراق در مدیریت بحران اسرائیل و غزه

اندیشکده بروکینگز اخیراً طی مصاحبه‌ای با خانم مارسین الشمری به نقش عراق در مدیریت بحران اسرائیل و غزه پرداخته که در این گزارش کوتاه به مطالب مهم این مصاحبه اشاره خواهیم کرد.

خانم الشمری در پاسخ به این سؤال که آیا دولت السودانی با توجه به جنگ اخیر مسیری متفاوت در سیاست خارجی خود در مقایسه با وزرای قبلی اتخاذ خواهد کرد چنین پاسخ داد که مأموریت این کشور در سیاست خارجی فراتر از خطوط حزبی است و این مأموریت در زمان نخست‌وزیری السودانی ادامه خواهد یافت.

این کارشناس در پاسخ به این سؤال که عراق اکنون بیش از همیشه در میان فشارهای ایران و آمریکا قرارگرفته و چه چشم‌اندازی از این اوضاع می‌توان متصور بود پاسخ داد که این موضوع برای رهبران عراق تازگی ندارد. روابط بغداد با واشنگتن خطوط مشخصی دارد. عراق به دلیل این درگیری به ایران نزدیک نخواهد شد اما ممکن است با ادامه بمباران غزه از ایالات‌متحده دور شود.

خطر تشدید تنش بین ایالات‌متحده و گروه‌های موردحمایت ایران از دیگر سؤالات این مصاحبه بود که این کارشناس اظهار داشت: دولت عراق مجبور است با این گروه‌های مسلح که خود را بخشی از محور مقاومت می‌دانند مقابله کند. این گروه‌ها غیرقابل‌پیش‌بینی و کنترل آن‌ها بسیار دشوار است و دولت عراق نیز تاکنون نتوانسته است این گروه‌ها را مهار کند.

این کارشناس در پایان چنین استدلال می‌کند که اگر این تنش‌ها در عراق تشدید پیدا کند، می‌تواند مأموریت ائتلاف بین‌المللی علیه داعش در عراق را با خطر مواجه کند. اگرچه داعش ازنظر سرزمینی متلاشی‌شده است اما در صورت خروج ایالات‌متحده آمریکا از عراق، مشخص نیست چه اتفاق خواهد افتاد و امیدی به پیشرفت نیست.

 

برگردان: رسول صادقی

 

منبع:

(https://www.brookings.edu/articles/how-iraq-is-managing-the-israel-gaza-crisis/)

 

ارسال دیدگاه