چالش اصلی ایالات‌متحده در غرب آسیا در سال 2024

اندیشکده راهبردی تبیین: برایان کاتولیس از کارشناسان اندیشکده خاورمیانه طی یادداشتی به چالش‌های اصلی ایالات‌متحده آمریکا در غرب آسیا در سال 2024 پرداخته و معتقد است که اگرچه غرب آسیا اکنون بیش از هرزمانی ملتهب شده، اما بزرگ‌ترین چالش‌های سیاست خارجی ایالات‌متحده در این منطقه ممکن است از تحولات داخلی آمریکا نشات بگیرد.

🔹در همین رابطه وی چنین بیان کرده است که وقتی صحبت از پیشبرد راهبردی منسجم در قبال منطقه غرب آسیا می‌شود، نظام سیاسی آمریکا ممکن است یکی از بدترین دشمنان خود باشد. از جمله مشکلات موجود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1️⃣نخست آنکه دولت بایدن در دستگاه امنیت ملی خود با چالش‌های ژرفی از قبیل فقدان تمرکز راهبردی و اولویت‌های مشخص در عرصه سیاست خارجی مواجه است و این می‌تواند توانایی آمریکا را برای پیشبرد منافعش در سراسر منطقه غرب آسیا مختل کند. به این نکته نیز باید اشاره کرد که تمرکز مقامات آمریکایی بر جنگ روسیه و اوکراین و همچنین اقدامات چین در آسیا و سراسر جهان، زمان و توجه زیادی را به خود اختصاص داده است.

2️⃣دوم، انگیزه دولت بایدن برای اجتناب از اتخاذ یک موضع پیشگیرانه‌تر در رویکردهای دیپلماتیک و نظامی خود در سراسر غرب آسیا است؛ چراکه ورود نظامی آمریکا ممکن است جنگ اسرائیل و حماس را طولانی و همچنین می‌تواند در کوتاه‌مدت، فرصت‌ها را برای پیشبرد برخی از گام‌های همکاری که دولت بایدن پیش از عملیات طوفان الاقصی دنبال می‌کرد، از بین ببرد.

3️⃣درنهایت، سال 2024 ، سالی سرنوشت‌ساز در آمریکاست. هم به دلیل انتخابات ریاست جمهوری و هم رقابت برای کسب کرسی‌های مجلس و سنا در ماه نوامبر که هر دو ممکن است بر مسائل غرب آسیا تأثیرگذار باشد.

 

برگردان: رسول صادقی

منبع:

 

(https://www.mei.edu/publications/conflict-competition-and-containment-will-shape-contours-mena-region-2024)

ارسال دیدگاه