روابط چین و روسیه در سال 2024

روابط روسیه و چین و چشم انداز آن در سال 2024 ، موضوع گزارشی است که اندیشکده  شورای امور بین الملل روسیه اخیرا به آن پرداخته و امیدوار است این روابط در سال جدید میلادی از سطح بهتری نسبت به سال گذشته برخوردار شود.  

 

نویسنده معتقد است نظام بین‌المللی بی ثبات در سال 2023، انگیزه بیشتری به مسکو و پکن در جهت تقویت روابط خود در زمینه‌های مختلف از جمله همکاری اقتصادی، همبستگی در رای‌گیری شورای امنیت سازمان ملل و هماهنگی در مورد بحران‌های منطقه‌ای داد و بدیهی است که این روند در سال جاری نیز ادامه پیدا کند.

وی اضافه می کند که سال جاری میلادی کمتر از 12 ماه گذشته چالش‌برانگیز نخواهد بود. بیشتر درگیری‌های جاری در اروپا، غرب آسیا، آفریقا و سایر نقاط جهان احتمالاً ادامه خواهند داشت. وضعیت اقتصاد جهانی در آینده نزدیک تا حدود زیادی نامشخص است. در کنار این موارد افزایش تغییرات آب و هوایی، بلایای طبیعی، انتخابات آتی در ایالات متحده، بریتانیا، پارلمان اروپا، هند، اندونزی، جزیره تایوان و بسیاری از نقاط دیگر موضوعاتی هستند که بر روابط روسیه و چین در سال 2024 تاثیر گذار خواهند بود.

با این حال، سؤال مهم این است که آیا در سال 2024، تعاملات و همکاری های دوجانبه اغلب در قالب‌های موجود و اولویت‌های اساسی سال‌های اخیر پیش خواهد رفت و یا تبدیل به دروازه‌ای برای برخی الگوهای جدید، نو آورانه و کارآمدتر خواهد شد؟

به همین ترتیب، تعامل چین و روسیه در نهادها و گردهمایی های بین المللی چندجانبه، مانند شورای امنیت سازمان ملل،گروه G20، بریکس، سازمان همکاری شانگهای، APEC و غیره، باید فراتر از پاسخ های هماهنگ به حرکات دشمنان ژئوپلیتیکی مسکو و پکن یا واکنش های موازی به بحران های در حال ظهور باشد. این تعامل نباید محدود به این اصل باشد که «تو پشت من را بخراش و من پشتت را می‌خراشم»، بلکه باید متضمن دیدگاه مشترکی از نظم جهانی مطلوب باشد.

 

در این گزارش آمده است که سال 2023 سال بسیار موفقی برای تجارت بین دو کشور بوده است و یکی از دستاوردهای مهم این همکاری اقتصادی این است که در حال حاضر حدود 70 درصد از این تجارت با ارزهای ملی صورت می گیرد و این در حالی است که تا 2 سال پیش این میزان حدود 25 درصد بوده است.

با این حال نویسنده معتقد است که این اعداد ممکن است گمراه کننده باشند. به این علت که عملکرد مالی کلی تجارت دوجانبه تا حد زیادی به نوسانات قیمت های جهانی نفت، گاز، زغال سنگ، چوب و سایر کالاها بستگی دارد که اکنون 70 درصد از صادرات روسیه به چین را تشکیل می دهد. اگرچه، بیشتر صادرات چین به روسیه به جای دلار به یوآن است اما تغییرات احتمالی در نرخ مبادله دلار-روبل ممکن است تأثیر قابل توجهی بر ظرفیت جذب بازارهای روسیه داشته باشد.

شایان توجه است که همکاری در زمینه اقتصادی نه تنها به معنای تنوع بخشیدن به تجارت دوجانبه بلکه به معنای تمجید از این تجارت با راه اندازی زنجیره های تولید مشترک متعدد و متنوع است. این بدان معناست که سرمایه گذاری های مستقیم خارجی که اکنون بخش بسیار کمی از همکاری های دوجانبه را تشکیل می دهد، باید از اولویت بالاتری نسبت به تجارت سنتی برخوردار باشد.

نویسنده اذعان دارد که هر دو کشور طرفدار ایجاد تغییر در نظام بین‌الملل هستند، با این تفاوت که روسیه رویکردی «انقلابی‌» برای این تغییر اتخاذ کرده است اما چین تمایل به حرکت به سمت یک گذار تکاملی‌تر دارد و اکنون زمان آن فرار رسیده است که دو کشور  از موقعیت های پیش رو  به سمت همکاری های خاص و کاربردی تر حرکت کنند.

 

مترجم: رسول صادقی

 

منبع:

 

https://russiancouncil.ru/en/analytics-and-comments/analytics/more-advanced-collaboration-expected-in-2024-china-russia-ties/

ارسال دیدگاه