شکاف بین اروپا و ایالات متحده در حمله به یمن 

عدم همراهی برخی از کشورهای اروپایی در حمله روز گذشته آمریکا،بریتانیا و چند کشور دیگر به یمن موضوع گزارشی است که اندیشکده میدل ایست مانیتور به آن پرداخته و معتقد است که در این حمله شکاف بین اتحادیه اروپا و آمریکا بیشتر نمایان شد. در این حمله اگرچه هلند، کانادا، بحرین و استرالیا ایفای نقش کردند اما طبق گزارش ها، نقش آنها بیشتر لجستیکی و پشتیبانی بوده است.

در این گزارش آمده است که عدم حضور ایتالیا، اسپانیا و فرانسه در این عملیات و حتی امضا نکردن بیانیه ای که 10 کشور(ایالات متحده، انگلیس، هلند، کانادا، بحرین، استرالیا، آلمان، دانمارک، نیوزلند و کره جنوبی) در توجیه این حمله منتشر کردند، نشان از اختلاف این دو جبهه دارد.

این گزارش می افزاید که فرانسه در هفته های اخیر بیشتر دیپلماسی خود را بر اجتناب از تشدید تنش در لبنان متمرکز کرده است و ترس از دست دادن اهرم های لازم برای کاهش تنش بین اسرائیل و حزب الله موجب گردید تا این کشور در عملیات شرکت نکند. البته فرانسوی ها با اعلام حمایت ضمنی از اقدام آمریکا، بیانیه‌ای صادر و اعلام کردند که یمنی ها مسئولیت تشدید تنش در منطقه را بر عهده دارند.

وزیر دفاع اسپانیا علت نپیوستن به عملیات نظامی در دریای سرخ را ترویج صلح اعلام و اظهار داشته که اسپانیا همیشه متعهد به صلح و گفتگو خواهد بود. وزیر دفاع ایتالیا نیز اظهار داشته است که تهدیدات انصارالله باید بدون آغاز جنگ جدید در منطقه متوقف شود و بر همین اساس، رُم درخواست واشنگتن و لندن برای مشارکت در تجاوز نظامی به یمن را رد کرد.

البته انتظار می رود که با تداوم شرایط کنونی این میزان از اختلاف موجود میان ایالات متحده و برخی از کشورهای اروپایی به فراخور افزایش یابد؛ زیرا تجربه نشان داده است که در طول سالیان اخیر واشنگتن در ائتلاف سازی علیه کشورهای ثالث چندان موفق نبوده است و مهمترین دلیلی هم که می توان در این خصوص به آن اشاره کرد این است که واشنگتن جایگاه پیشین خود در نظام بین الملل به عنوان تک قطب هژمون را تا حدود زیادی از دست داده است.

 

رسول صادقی

 

منبع:

 

(https://www.middleeastmonitor.com/20240112-europe-split-over-us-uk-strikes-on-houthis-in-yemen/)

 

ارسال دیدگاه