امکان جنگ با محور مقاومت

اندیشکده راهبردی تبیین: محور مقاومت و مقابله با آن موضوع گزارشی است که موسسه واشنگتن برای خاور نزدیک اخیرا به آن پرداخته و نویسنده آن به ایالات متحده و متحدانش توصیه می کند که به علت افزایش تهدیدات از سوی این محور، لازم است تلاش بیشتری برای مقابله با ج.ا ایران صورت بگیرد.

این گزارش می افزاید که تمرکز محور مقاومت اکنون بر روی این موضوع است که تنش ها علیه آمریکا و اسرائیل افزایش و حمایت های بین المللی از اسرائیل کاهش یابد.

این گزارش در یک جمع بندی چنین استدلال می کند که ایالات متحده و متحدانش برای مقابله با تهدیدات محور مقاومت ناگزیر از انجام 2 اقدام علیه ج.ا. ایران است. 1- گسترش رژیم تحریم ها.2- اقدامات خرابکارانه علیه سپاه و زیرساخت های هسته ای و این اقدامات پیامی روشن به ایران می دهد که نمی تواند بدون هزینه به فعالیت های مخرب خود ادامه دهد. بنابراین مقابله واقعی با این محور، در اصل بریدن سَر آن است و نه حمله به بازوهای آن!

موضوع رویاریی نظامی آمریکا با ایران بعد از عملیات طوفان الاقصی توسط برخی اندیشکده های غربی مورد بحث قرار گرفته است. به نظر می رسد ایالات‌متحده به دنبال اجتناب از ورود مستقیم به جنگ‌های بزرگ در راستای کاهش هزینه‌ها و تمرکز منابع بر شرق آسیا و همچنین تقویت طبقه متوسط داخلی این کشور است. بنابراین راه انداختن یک جنگ گسترده علیه ایران در راستای منافع این کشور نیست . در مقابل می توان گفت که ایالات متحده تلاش می کند تا با حمایت کامل از رژیم صهیونیستی، یک جنگ غیرمستقیم و نیابتی علیه حلقه‌های ضعیف‌تر محور مقاومت به‌منظور جلوگیری از تضعیف جایگاه خود در منطقه وگسترش نفوذ ایران دنبال شود.

منبع:

https://www.washingtoninstitute.org/policy-analysis/axis-resistance-strategy-israel-hamas-war

 

ارسال دیدگاه