حملات موشکی پی در پی آمریکا به پایگاه الدیلمی یمن

به نظر نمی‌رسد حملات آمریکا بتواند مانع اهداف انصارالله شود و عبور کشتی‌های تجاری به مقصد اسرائیل را به روال سابق بگرداند و مقاومت یمن، قطعا در زمان و مکان مناسب به این حملات پاسخ خواهد داد.

به گزارش وبگاه المیسره یمن، نیروی هوایی آمریکا و متحدانش همچون انگلیس، بحرین، کانادا، استرالیا و هلند، در روز شنبه 23 دی 1402، یک روز پس از حمله به ۶۰ نقطه در یمن، مجددا به پایگاه الدیلمی در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی صنعا، حمله‌ی موشکی کرد. مقامات آمریکایی اعلام کردند که این حمله در پاسخ به شلیک موشک از یمن به سمت یک کشتی تجاری صورت گرفته است. (1)

۱. پایگاه الدیلمی در شمال صنعا

پایگاه الدیلمی یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های نیروهای مقاومت انصارالله در یمن است. این پایگاه در 15 کیلومتری شمال صنعا قرار دارد و دارای امکاناتی مانند آشیانه‌ی هواپیما، سیستم‌های راداری و موشکی است.پایگاه الدیلمی در سال 1960 (۱۳۳۸ شمسی) توسط دولت یمن شمالی ساخته شد. این پایگاه در طول جنگ داخلی یمن در دهه‌ی 1990 (۱۳۶۸شمسی) مورد استفاده قرار گرفت.در سال 2015، نیروهای انصارالله کنترل صنعا را به دست گرفتند و پایگاه الدیلمی نیز به کنترل آنها درآمد. از آن زمان، این پایگاه به یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های راداری نیروهای مقاومت انصارالله تبدیل شده است.(2)

2. اهمیت پایگاه الدیلمی

از آنجایی که یمن در نزدیکی دریای سرخ و تنگه‌ی باب المندب و در مسیرهای حمل و نقل کشتی‌های تجاری و نفتی جهان قرار دارد، وجود یک پایگاه هوایی موثر در این منطقه می‌تواند به تأمین امنیت این مسیرها کمک کند. به همین دلیل، پایگاه هوایی الدلیمی اهمیت چشمگیری برای امنیت و استقرار منطقه دارد. بنابراین این پایگاه برای نیروهای مقاومت یمن اهمیت استراتژیک زیادی دارد. این پایگاه به نیروهای انصارالله امکان می‌دهد تا:

حملات موشکی و پهپادی به اهداف در داخل و خارج از یمن را انجام دهند؛

– کنترل آسمان یمن را در دست داشته باشند؛

– از صنعا، پایتخت یمن، دفاع کنند؛

– ارتباط راداری و نظامی و تجاری استراتژیک داشته باشند؛

۳. حملات متعدد آمریکا و انگلیس به پایگاه الدیلمی

آمریکا و متحدانش بارها پایگاه الدیلمی را هدف حملات هوایی و موشکی قرار داده‌اند. این حملات منجر به خسارت قابل توجهی به این پایگاه و تاسیسات راداری شده است، اما نیروهای انصارالله همچنان کنترل آن را در دست دارند.حسین العزی معاون وزارت خارجه یمن نیز گفت: «کشورمان هدف حمله‌ی تجاوزگرانه وسیع کشتی‌ها، زیردریایی‌ و جنگنده‌بمب افکن‌های آمریکایی و بریتانیایی قرار گرفت.»(3)

حمله‌ی اول: در روز جمعه (۲۲ دی) با همکاری انگلیس آغاز شد. این حمله با استفاده از موشک‌های تاماهاوک ناو کارنی انجام شد.

در پی این حمله منابع یمنی به نقل از معاون اول استاندار صنعا گزارش دادند: «پایگاه هوایی الدیلمی در شمال صنعا هدف حملات هوایی قرار گرفت که موجب آتش‌سوزی در این پایگاه شد، اما خیلی سریع این حریق کنترل شد.»(4)

حمله دوم: در روز شنبه (۲۳ دی) به صورت یکجانبه از سوی آمریکا صورت گرفت. احتمالا آمریکا در حمله‌ی اول نتوانسته تاسیسات راداری این پایگاه را به طور کامل منهدم کند، به همین دلیل بر اساس اطلاعات بروزرسانی شده، مجددا حمله‌ی موشکی انجام داده است.

احتمال مجدد حملات کوتاه مدت و مقطعی آمریکا و متحدانش به پایگاه‌های مهم نظامی و تاسیساتی یمن، دور از انتظار نیست.

۴. ناکامی در رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده

به اعتراف مقامات سیاسی و نظامی آمریکایی، آنها در یافتن اهداف انصارالله با چالش‌هایی مواجه شدند. طبق منابع خبری، سازمان‌های اطلاعاتی آمریکایی و غربی زمان و منابع قابل‌توجهی را در سال‌های اخیر برای جمع‌آوری اطلاعات درباره‌ی دفاع هوایی، مراکز فرماندهی، انبار مهمات و تاسیسات تولید پهپاد و موشک صرف کرده‌اند، اما در شناسایی دقیق اهداف از پیش تعیین شده ناکام ماندند. (5) در مقابل، برخی منابع محلی یمنی وجود تخریب و انهدام هرگونه تاسیسات راداری در پایگاه الدیلمی را تکذیب کردند و گفتند حملات آمریکا به شمال صنعا تاثیر چندانی نداشته است، چون پایگاهی که ارتش آمریکا آن را هدف قرار داد از کار افتاده بود و خالی از هرگونه تاسیسات بوده است.(6)

البته بنابر برخی گزارش‌ها، نیرو‌های انصارالله پیش از حملات آمریکا و متحدانش، بخشی از تسلیحات و تجهیزات خود را به مکان‌های امن منتقل و پنهان کرده‌اند. روزنامه‌ی آمریکایی «وال استریت ژورنال» به نقل از یک مقام نظامی آمریکایی گزارش داد: «ارتش یمن موشک‌های خود را در پناهگاه‌های مستحکمی که علی عبدالله صالح، رئیس جمهور اسبق یمن در شهر صنعا ساخته، پنهان کرده‌اند.»(7)آنچه به نظر می‌رسد این است که آمریکا در رصد و یافتن اهداف نظامی با مشکل مواجه شده است. چراکه به گفته‌ی مقامات یمنی، بسیاری از قابلیت‌های نظامی و تهاجمی ارتش یمن پس از حملات هوایی آمریکا و انگلیس، دست‌نخورده باقی مانده است و فقط تقریبا ۲۰ درصد قابلیت‌های موشکی و پهبادی ارتش و نیروهای مسلح یمن در این حملات از بین رفته است.»(8)

۵. آینده‌ی پایگاه الدیلمی

آینده‌ی پایگاه الدیلمی و فرودگاه صنعا به نتیجه‌ی ادامه‌ی حملات آمریکا و عکس‌العمل انصارالله بستگی دارد. احتمال می‌رود آمریکا تا نابودی کامل تجهیزات راداری و پهبادی انصارالله و ارتش یمن، در کوتاه مدت و مقطعی به این حملات ادامه دهد. در مقابل انصارالله درصدد پاسخ‌گویی به حملات آمریکا و انگلیس برخواهد آمد. بنابراین اگر یمن مجددا به حملات آمریکا واکنش نظامی نشان دهد و کشتی‌های تجاری و ناوهای نظامی را مورد هدف قرار دهد، این جنگ ادامه پیدا می‌کند و ممکن است ابعاد جدید و گسترده‌تری در منطقه نیز داشته باشد. درحالی‌که آمریکا به هیچ وجه به دنبال گسترش دامنه‌ی درگیری‌ها در دریای سرخ نیست و قصد ندارد درگیر نبردی دیگر در خاورمیانه شود، هرچند مقاومت یمن، که توانسته ۸ سال در برابر حملات ائتلاف سعودی – آمریکایی، مقاومت کند، نگران ادامه‌ی جنگ با آمریکا نیست و چه بسا از آن استقبال نیز می‌کند.

جمع بندی

شبکه‌ی بی بی سی گزارش داد که آمریکا مسؤولیت حمله به یمن را برعهده گرفته است و به مواضع نظامی و تاسیساتی در شهرهای صنعا، الحدیده، صعده و ذمار حمله موشکی انجام داده است. (9)تحلیل اشتباهی که پیش از این شنیده می‌شد این بود که آمریکا توان حضور در دریای سرخ و نبرد با انصارالله را ندارد. دلیل این تحلیلگران این بود که آمریکا درگیر نبرد با روسیه و چین است و بعید است این دو جبهه‌ی حساس را رها کرده و مجددا در خاورمیانه قدرت‌نمایی کند. هرچند حمله‌ی موشکی به یمن به دلیل اطلاع‌رسانی قبلی، غافل‌گیرکننده نبود و آسیب جدی وارد نساخت، و بیشتر جنبه‌ی هشدار دهنده و نمادین داشت، اما باید توجه نمود که این حملات صرفا نمایشی نیست، بلکه به صورت هدف‌دار و از پیش تعیین شده با ۱۰۰ موشک، در راستای از کار افتادن و ضربه زدن به تاسیسات راداری و پهبادی و موشکی انصارالله صورت گرفته است.

پس از این حملات، مقامات سیاسی و نظامی یمن، واکنش‌های زیادی در برابر تجاوز آمریکا و انگلیس داشتند و در سخنان و پیام‌هایشان بر انتقام و تلافی تاکید کردند. به دنبال آن گروه‌های مقاومت از کتائب عراق، حزب‌الله لبنان، حماس، جهاد اسلامی تا حزب التیارالشعبی تونس و جنبش الوفاق بحرین با صدور بیانیه‌ای، حمله‌ی آمریکا و انگلیس به یمن را محکوم کرده و گفتند که در کنار مردم یمن ایستاده‌اند.نتیجه اینکه به نظر نمی‌رسد حملات آمریکا بتواند مانع اهداف انصارالله شود و عبور کشتی‌های تجاری به مقصد اسرائیل را به روال سابق بگرداند و مقاومت یمن، قطعا در زمان و مکان مناسب به این حملات پاسخ خواهد داد و آمریکا و متحدانش را در رسیدن به اهدافشان ناکام می‌گذارد، چراکه حملات آمریکا و انگلیس، بازدارنده نبوده و همچنان مقاومت یمن از ورود کشتی‌های تجاری به مقصد اسرائیل جلوگیری می‌کند.

نویسنده: دکترمحمدتقی سازندگی، کارشناس مسائل یمن

منابع:

1- به نقل از وبگاه العالم

www.alalam.ir/news/6788313.

2- وبگاه الموقع بوست

www.almawqeapost.net/news/23301

3- وبگاه المیسره

 www.al-masirah.net/news/detail/139001.

4- وبگاه الوطن

 www.alwatan.com/arabic/news/1246158

5- وبگاه الشرق الاوسط

www.al-sharq-al-awsat.com/node/3621770.

6- وبگاه سبأنت

 www.saba.ye/ar/news3296157

7- وبگاه الجزیره

www.aje.io/cf1w7l.

8- خبرگزاری فارس

 www.fna.ir/3h6699.

9 وبگاه بی بی سی فارسی

 www.bbc.com/persian

 

ارسال دیدگاه