اگر پوتین در اوکراین پیروز شود چه خواهد شد؟ 

اندیشکده راهبردی تبیین: اخیراً نشست پرسش و پاسخ با موضوع اوکراین توسط نشریه پولیتیکو منتشر شده که در این نشست خانم فیونا هیل، از کارشناسان برجسته حوزه روسیه به سوالات زیادی در این زمینه پاسخ داده است که در اینجا به مهمترین نکات مطرح شده در نشست مذکور اشاره خواهد شد.

🔹یکی از مهمترین موضوعات مطرح شده آن است که مسائل داخلی و رقابت احزاب در ایالات متحده، مانع اصلی در برابر توانایی اوکراین برای پیروزی است و سطوح بالای حزب‌گرایی در ایالات متحده، اقتدارگرایی را هم در داخل و هم در سراسر جهان ترویج می‌کند. مشکل بزرگ این است که بسیاری از اعضای کنگره نمی خواهند شاهد پیروزی پرزیدنت بایدن در هیچ جبهه ای باشند.

🔹پوتین چنین تصور می کند که شرایط میدان جنگ در عرصه های نظامی، اقتصادی و سیاسی به نفع او است و اکنون برنده جنگ است. برای پوتین، اوکراین یک جنگ نیابتی علیه ایالات متحده است تا ایالات متحده را از صحنه جهانی حذف کند.

🔹اگر روسیه در میدان جنگ پیروز شود، مطمئن باشید که ایران و کره شمالی از این موضوع سود خواهند برد. ما هم اکنون می بینیم که روسیه در حال تغییر موضع خود درخصوص مسائل هسته ای به نفع ایران است.

🔹چین همچنان از پوتین حمایت های اقتصادی، سیاسی و اخلاقی زیادی می کند. چین این را فرصتی برای اعمال فشار بر آمریکا می داند. به نظر می رسد شکست اوکراین، کل توازن را در منطقه هند و اقیانوس آرام را تغییر ‌دهد و به همین دلیل است که ژاپن و کره جنوبی به شدت در تلاش هستند تا به اوکراین کمک کنند زیرا آنها پیامدهای ژئوپلیتیکی بزرگتر این موضوع را می بینند.

🔹پوتین تلاش می کندکه بایدن در انتخابات پیش رو شکست بخورد. همچنین پوتین از اینکه ترامپ مجدداً به قدرت بازگردد خوشحال خواهد شد چرا که اعتقاد دارد در صورت روی کار آمدن او، سیاست خارجی ایالات متحده با مشکل مواجه و یکی از آثار آن احتمالاً خروج ایالات متحده از ناتو خواهد بود.

🔹چه بخواهیم و چه نخواهیم اوکراین اکنون به میدان جنگ برای آمریکا تبدیل شده است و این موضوع با آینده رهبری آمریکا گره خورده است.

🔹پیروزی مطلق مقابل روسیه بسیار سخت خواهد بود. باید تلاش کردکه اوکراین در موقعیتی قرار بگیرد تا بتواند یک مذاکره، یک راه حل دیپلماتیک، بر اساس شرایط خود داشته باشد، نه بر اساس شرایط روسیه.

🔹تسلیم شدن در برابر روسیه یعنی خدشه وارد شدن به امنیت آمریکا و اروپا در سطح جهان و تاثیرات منفی بر امور داخلی آمریکا خواهد گذاشت. بنابراین کناره گیری از جبهه اوکراین به معنای پیروزی روسیه خواهد بود.

برگردان: رسول صادقی

 

منبع:  (https://www.politico.com/news/magazine/2023/12/12/fiona-hill-ukraine-putin-00131285)

ارسال دیدگاه