وضعیت اقتصاد جهانی در سال جاری میلادی

🔹اندیشکده راهبردی تبیین: اجلاس سالانه «مجمع جهانی اقتصاد» که با موضوع «بازسازی اعتماد» در داووس سوئیس برگزار شد به موضوعاتی از قبیل تداوم بحران در منطقه غرب آسیا، جنگ غزه،‌ حملات به کشتی‌ها در دریای سرخ،‌ رشد اقتصادی چین و تنش‌های اقتصاد دوم جهان با آمریکا،‌ مخاطرات هوش مصنوعی،‌ جنگ اوکراین، چالش‌های اقتصادی،‌ بانکداری و انرژی، اشاره شد. بررسی های به عمل آمده نشان از آن دارد که مسائل و موضوعات زیر در سال جاری میلادی از اهمیت ویژه‌تری برخوردار هستند.

🔹نخستین موضوعی که می توان به آن اشاره کرد جنگ رژیم صهیونیستی با حماس و همچنین حملات متعدد ارتش یمن در دریای سرخ در صدر موضوعات مورد بحث مجمع جهانی اقتصاد قرار داشت و حاضران نتوانستند هیچ‌گونه جزئیات مشخصی درباره یک مسیر و راهکار عملی جهت تشکیل کشور فلسطینی یا برقراری آتش‌بس میان اسرائیل و حماس ارائه کنند.

🔹صحبت درباره رشد کند اقتصاد چین و موضوع هوش مصنوعی و مخاطرات آن، بحث برخی از پنل‌ها و اتاق‌های گفت‌وگو در داووس بود. اگرچه مقامات چینی تلاش می‌کردند پتانسیل کشورشان را برای سرمایه‌گذاری خارجی برجسته کنند اما سرمایه‌گذاران به دنبال رشد کند اقتصاد این کشور پس از همه‌گیری کرونا و بروز تنش‌ها با آمریکا همچنان برای سرمایه‌گذاری در این کشور محتاط هستند.

🔹در داووس، ادغام بانک‌های اروپایی، پشت درهای بسته مورد بحث قرار گرفت. به گفته مدیران بانکی، ادغام‌های فرامرزی بدون مقررات یکسان در سراسر منطقه دشوار است و ادغام‌های داوطلبانه موسسات مالی درون‌مرزی محتمل‌تر به نظر می‌رسد. روسای بانک‌های جهانی همچنین نسبت به فشارهای تورمی، ناشی از افزایش هزینه حمل‌ونقل و احتمال افزایش قیمت نفت هشدار دادند.

🔹با توجه به بحران‌های فزاینده در نقاط مختلف جهان، ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، تلاش کرد موضوع اوکراین را در صدر دستور کار اجلاس داووس قرار دهد. گفت‌وگوها میان ده‌ها تن از مشاوران ارشد امنیتی از کشورهای مختلف جهان منجر به آن شد که سوئیس پیشنهاد میزبانی گفت‌وگوهای صلح را مطرح کند. با‌این‌حال، اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، در این رابطه گفت: «اوکراین می‌تواند در این جنگ پیروز شود، اما ما باید به توانمند‌سازی این کشور ادامه دهیم.» او از متحدان غربی کی‌یف خواست به حمایت مالی و تسلیحاتی از اوکراین ادامه دهند.

 

ارسال دیدگاه