سالگرد تشکیل جنبش حراک جنوبی و تداوم فاصله گیری حراک از انصارالله و ایران

پس از آنکه یمن در سال ۱۹۹۰ با اتحاد دو کشور یمن جنوبی و شمالی تشکیل شد، جنوبی‌ها روز به روز نسبت به حاکمیت یمن بدبین‌تر و شاکی‌تر شدند. پس از اتحاد مبنا بر این بود که قدرت میان دولت یمن جنوبی و دولت یمن شمالی تقسیم شود؛ اما خودکامی علی عبدالله صالح رئیس‌جمهور یمن شمالی موجب شد در سال ۱۹۹۴ میان جنوبی‌ها و شمالی‌ها درگیری شدیدی رخ دهد که با سرکوب جنوبی‌ها همراه شد.

تداوم نارضایتی‌ها و در سال ۲۰۰۷ به دنبال همه‌گیر شدن اعتراض مردم به تبعیض دولت نسبت به بازنشستگان جنوبی، جنبش حراک جنوبی با هدف استقلال‌طلبی و باز پس‌گیری یمن جنوبی در تاریخ 2007/7/7 اعلام موجودیت کرد. حال در سال روز اعلام جنبش جدایی‌طلبی که به دنبال تشکیل فدرال جنوبی است، باری دیگر تظاهراتی انجام شد. حراکی‌ها پس از برکنار شدن عیدروس الزبیدی از استانداری عدن برای تحقق منافع خویش، شورای انتقالی قدرت در جنوب تشکیل داده‌اند.

?تحلیل و ارزیابی

سخنان عیدروس الزبیدی به عنوان شاخص‌ترین رهبر کنونی جنوبی‌ها و رهبر شورای انتقالی قدرت در جنوب (رئيس المجلس الانتقالي الجنوبي) در سالروز تشکیل حراک حائز نکات قابل توجهی است:

1-تأکید دوباره بر استقلال و استقرار فدرال جنوبی

?کلید واژه اصلی سخنان الزبیدی بر عدم تکرار اشتباه گذشته و از دست رفتن استقلال جنوب از سوی شمالی‌ها شده است. برکناری بسیاری از مهره‌های جنوبی و نزدیک به امارات از سوی عبدربه منصورهادی مهره سعودی‌ها، موجب شده است باری دیگر جنوبی‌ها اعتراضات خود را تشدید نمایند و خواهان استقلال از شمال باشند.

2-حمایت از ائتلاف عربی و سعودی‌ها

?یکی از نکات حائز اهمیت سخنان الزبیدی آن است که علی‌رغم حملات شدید وی به عبدربه منصورهادی و دولت مستقر بر عدن که علناً مهره‌های سعودی‌اند و با آنکه بسیاری از جنوبی‌ها چون خود الزبیدی به دستور سعودی از استانداری عدن برکنار شدند؛ اما وی در سخنانش بارها از ائتلاف عربی نام برد و خواهان آن شد که آنان کنترل استان‌های جنوبی را در دست بگیرند

3-حمله به ایران و انصارالله

رهبر کنونی حراکی‌ها در بخشی دیگر از سخنانش به انصارالله و ایران به شدت حمله نمود. این درحالی است که در ابتدای انقلاب 2011 یمن، جنوبی‌ها از حامیان نخست انصارالله در مقابله با علی عبدالله صالح بودند؛ اما با گذشت زمان و فراز و نشیب های انقلاب یمن و قرار گرفتن انصارالله در کنار علی عبدالله صالح برای تقابل با تجاوز عربستان، آنان را بیش از پیش از انصارالله دور کرد؛ زیرا علی عبدالله صالح منفور جنوبی هاست

?برخی حمله انصارالله را به جنوب به بهانه گرفتن عبدربه منصورهادی، اشتباهی راهبردی می‌دانند که باعث شد جنوبی‌ها به دشمن انصارالله تبدیل شوند. این فرآیند بر روابط پیشینه و عمیق ایران با جنوبی‌ها هم تأثیر بسیار منفی گذاشت. الزبیدی در این سخنرانی وضعیت یمن را نتیجه دخالت ایران دانست. متاسفانه فرصت همراهی و استفاده از جنوبی‌ها برای دولت صنعا تقریباً سوخت شده است و پیامدهای آن می‌تواند تشدید جنگ فرسایشی و تجزیه یمن باشد.

***

• کاری از تحلیلگر اندیشکده راهبردی تبیین

• عضویت در کانال اندیشکده راهبردی تبیین:

https://telegram.me/joinchat/BG7BhTvAH-fc1CjjeSCo

 

ارسال دیدگاه