واکنش‌ اسرائیل، فلسطین، آمریکا، عربستان، ایران، اروپا، ترکیه و آفریقای جنوبی به رای دیوان لاهه

 

🌿 دیوان دادگستری بین‌المللی با صدور حکمی اولیه از اسرائیل خواست تا مانع از ارتکاب هر گونه اقدامی در نوار غزه شود که ممکن است «نسل‌کشی» تلقی شود. بر اساس رای دیوان بین المللی دادگستری در لاهه با ١۵ رای موافق در برابر ٢ رای مخالف از اسرائیل خواسته شد تمام اقدامات را برای جلوگیری از نسل‌کشی در غزه انجام دهد.

🌿 به گفته رئیس دیوان لاهه، آفریقای جنوبی طی جلسات آنچه را که در غزه رخ می‌دهد نقض توافقنامه درباره منع نسل کشی دانست. اما دادگاه در حال حاضر حکم نخواهد کرد که آیا اسرائیل تعهدات مربوط به این توافقنامه را نقض کرده است یا خیر. با این حال دادگاه درخواست اسرائیل برای کنار گذاشتن پرونده را رد می‌کند. تمام طرف‌های عضو می‌توانند در صورتی که طرف دیگری مرتکب نقض‌هایی شود، آن را به دادگاه بکشانند.

🌿 سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعد از صدور حکم از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری علیه اسرائیل گفت:
«ما هنوز معتقدیم که ادعاهای نسل‌کشی علیه اسرائیل بی‌اساس هستند.»

🌿اتحادیه اروپا : پایبندی فوری و کامل اسرائیل به حکم صادره از دیوان دادگستری بین‌المللی لاهه را انتظار داریم.

🌿 وزارت امورخارجه آفریقای جنوبی طی یک بیانیه رسمی اعلام کرد: ما در کنار مردم فلسطین هستیم و پیام ما به آنها این است که هرگز امید خود را از دست ندهید. همانطور که آفریقای جنوبی ظلم آپارتاید را پشت سر گذاشت، آن‌ها نیز غلبه خواهند کرد.

🌿 ریس‌جمهور ایران، وزیر خارجه ایران و رئیس جمهور ترکیه این موفقیت را به آفریقای چوبی تبریک گفتند.‌

🌿 بی‌بی‌سی نوشت: دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه با درخواست آفریقای جنوبی برای آتش‌بس فوری در غزه موافقت نکرد، موضوعی که آفریقای جنوبی و فلسطینی‌ها را مایوس خواهد کرد.

🌿 وزارت خارجه سعودی اعلام کرد که «ریاض از حکم دیوان دادگستری بین‌المللی که بنا به درخواست آفریقای جنوبی برای اعمال تدابیر اضطراری علیه اسرائیل به‌دلیل [ادامه] جنگ آن در نوار غزه صادر شده است، استقبال می‌کند».

🌿 نتانیاهو در واکنش به رای لاهه گفت: جنگ ما در حال انجام است. اما علیه حماس، نه علیه جمعیت غیرنظامی فلسطین. او مدعی شد که: اسرائیل به ارائه کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه ادامه خواهد داد و هر کاری که ممکن است برای نجات جان غیرنظامیان انجام می‌دهد.

🌿 ریاض منصور، سفیر و نماینده دائم فلسطین در سازمان ملل از حکم دادگاه لاهه درباره اسرائیل برای توقف نسل‌کشی در غزه استقبال کرد و آن «تاریخی» خواند. فلسطین پس از این حکم، خواستار نشست اضطراری شورای سفرای عرب در سازمان ملل برای هماهنگی “اقدامات” در شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل متحد شده است.

🌿 سخنگوی سازمان ملل در پی اعلام حکم دیوان بین المللی دادگستری علیه اسرائیل مبنی بر توقف نسل کشی در غزه اعلام کرد: دبیر کل سازمان ملل مطابق اساسنامه دادگاه لاهه فوری دستورات آن را به شورای امنیت ارسال خواهد کرد.

ارسال دیدگاه