توصیه شورای آتلانتیک به آمریکا: بازبینی سیاست تجاری با پاکستان

اندیشکده شورای آتلانتیک طی یادداشتی به دولت آمریکا توصیه می‌کند تا روابط تجاری‌اش با پاکستان را در راستای افزایش ثبات منطقه‌ای و جلوگیری از افزایش نفوذ چین در جنوب آسیا، گسترش دهد.

♦️ توصیه شورای آتلانتیک به آمریکا: بازبینی سیاست تجاری با پاکستان

 

📝#گزارش_کوتاه

🔹 اندیشکده شورای آتلانتیک طی یادداشتی به دولت آمریکا توصیه می‌کند تا روابط تجاری‌اش با پاکستان را در راستای افزایش ثبات منطقه‌ای و جلوگیری از افزایش نفوذ چین در جنوب آسیا، گسترش دهد. هم‌چنین در این یادداشت آمده است که پاکستان به دلیل جمعیت جوان زیاد این کشور، پتانسیل بالایی برای کارآفرینی و سرمایه‌گذاری دارد.

🔹 نویسنده می‌افزاید رشد طبقه متوسط در پاکستان و گسترش صنایع طی سال‌های اخیر، ظرفیت‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری آمریکا در این کشور ایجاد کرده است. رتبه این کشور در زمینه سهولت کسب‌وکار در گزارش ۲۰۲۰ بانک جهانی، ۱۰۸ در میان ۱۹۰ کشور بوده است.

🔹 با این حال، تسلط صادرکنندگان نساجی و تضعیف حوزه کشاورزی پاکستان به مشکلات عدیده‌ای در خصوص کاهش منابع آب انجامیده است. همچنین حوزه بهداشت و آموزش عمومی نیز با بحران‌های عدیده‌ای روبرو است. چنین مشکلاتی امکان رشد نیروی انسانی لازم برای افزایش سرمایه‌گذاری در بلندمدت را تضعیف خواهد کرد.

🔹 نویسنده هم‌چنین روندهای طولانی‌مدت حل‌وفصل اختلافات در دستگاه قضایی، عدم رعایت حق مالکیت معنوی، سیاست‌های متناقض مالیاتی و ناامنی‌های تروریستی را از جمله موانع جدی سرمایه‌گذاری خارجی در پاکستان برشمرده است.

🔹 در این یادداشت با توصیه به واشنگتن جهت انعقاد توافق‌نامه‌های تجارت ترجیحی با پاکستان آمده است دولت آمریکا باید در راستای اهداف راهبردی در حوزه جنوب شرقی آسیا، از اتحادیه آسه‌آن در تعامل با پاکستان الگو گرفته و به نسبتی که تولید سرانه ناخالص داخلی این کشور افزایش می‌یابد، به تولید مشترک کالا و خدمات توسط بلوک متحدان آمریکا در این منطقه بها دهد.

🔸 از منظر راهبرد امنیت ملی آمریکا طی سال‌های اخیر، افزایش ارتباط با پاکستان، می‌تواند هم بر روابط با چین اثرگذار باشد و هم تنش‌های پاکستان با متحد آمریکا یعنی هند را کاهش دهد. همچنین در صورت اجرای توافق با طالبان نیز بهبود روابط با اسلام‌آباد می‌تواند برای منافع غرب در افغانستان پس از خروج نظامیان آمریکایی حیاتی باشد.

 

منبع

(https://www.atlanticcouncil.org/blogs/new-atlanticist/the-us-should-pursue-a-trade-policy-reset-in-south-asia/)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه