درس‌های جنگ اوکراین برای برنامه موشکی ایران

مؤسسه خاورمیانه در گزارشی به بررسی نقش موشک در نبرد اوکراین پرداخته و بیان داشته که درس این نبرد برای ایران، حفظ و تقویت صنعت موشکی است.

 

🔸 علاوه بر استفاده از تجهیزات در ابعاد وسیع، روسیه از منظر کیفی نیز ترکیبی از موشک‌های بالستیک، کروز، مافوق صوت و سیستم‌های دفاع ساحلی را به کار گرفته است. در حالی که اوکراین به دلیل توانایی محدود در حملات دوربرد نتوانسته نبرد را به خاک روسیه بکشاند.

🔸 در گزارش آمده است ایران از این نبرد می‌آموزد که مهم‌ترین تضمین‌های امنیتی برای ایجاد بازدارندگی، توسعه توان نظامی است و نمی‌توان به تضمین‌های امنیتی قدرت‌های بزرگ اعتماد داشت. همان‌گونه که توافق بوداپست برای اوکراین، کارآیی نداشت.

🔸 از منظر فنی نیز مهم‌ترین درس برای ایران، نقش تاکتیکی حملات دقیق موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد و میان‌برد روسیه در نابودی زیرساخت‌های اوکراین است.

🔸 همچنین با توجه به تجربه ناموفق روسیه در کسب برتری هوایی، ممکن است ایران که تا پیش از این بر تجهیز و توسعه ناوگان هوایی با استفاده از جنگنده‌های روسی تأکید داشت، عمده منابع و بودجه را به توسعه برنامه موشکی و پهپادی اختصاص دهد.

🔸 نکته دیگر این است که توفیق حملات موشکی روسیه عمدتاً وابسته به تعداد بالای پرتاب موشکی در یک زمان به یک هدف بوده است. ایران نیز همواره افزایش ذخایر موشکی و کمیّت بالای آن را مد نظر قرار داده است.

✅ ایران قبلاً در حمله به داعش در شرق سوریه در ۲۰۱۷، پایگاه‌های گروه‌های جدایی‌طلب کُرد در عراق در ۲۰۱۸، عین‌الاسد در ۲۰۲۰ و مرکز اطلاعاتی اسرائیل در اربیل در ۲۰۲۲ کارآیی توان موشکی را در حملات محدود اثبات کرده است. جنگ اوکراین ارزیابی ایران از کارآیی توان موشکی در یک نبرد گسترده و طولانی‌مدت را نیز ممکن است متحول کند.

https://www.mei.edu/publications/iran-learning-russias-use-missiles-ukraine

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه