استفاده حداکثری از دیپلماسی صلح اردن

«موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک» طی گزارشی به سفر پادشاه اردن به رام‌الله همزمان با نشست کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی در نقب پرداخته و می‌نویسد واشنگتن باید از رویکرد جدید اردن استقبال کند.

 

🔸 دولت ترامپ، اردنی‌ها را نگران کنار گذاشتن راه‌حل دو کشوری کرد. این ترس با سوء ظن عمیق نسبت به طرح‌های بنیامین نتانیاهو تشدید شد. در چنین شرایطی روابط سیاسی اردن و اسرائیل تنها به دلیل روابط قوی نظامی و امنیتی آن‌ها تداوم یافت.

🔸 پس از کنار رفتن ترامپ و نتانیاهو، روابط اردن با واشنگتن به سرعت بهبود یافت و روابط با اسرائیل نیز رو به گرمی گذاشته است. تعاملات اولیه نفتالی بنت باعث اطمینان اردن در مورد تعهد وی به احیای روابط دوجانبه شد. این حس اعتماد به اردن قدرت داده تا در سال ۲۰۲۲ گام‌های جسورانه‌تری مانند علنی کردن ملاقات پادشاه با وزیر دفاع اسرائیل بردارد.

🔸 اردن همچنین تمایل بیشتری برای تعامل با پویایی‌های پیرامون توافقات ابراهیم دارد اما همچنان این موضوع را با ظرافت بررسی می‌کند؛ زیرا توافق‌نامه‌ها در داخل کشور بحث‌برانگیز هستند و این تاحدی غیبت اردن را در نشست این هفته اعراب و اسرائیل توضیح می‌دهد.

🔸 در دوره ترامپ/نتانیاهو، اردن تمایلی به مشارکت در ابتکارات اقتصادی نداشت، زیرا می‌ترسید به عقب‌نشینی از ابعاد سیاسی منازعه کمک کند. اگرچه اردن همچنان نیاز به راه‌حل دو کشوری را برجسته می‌کند، بیانیه‌های رسمی اکنون مرتباً به اهمیت پرداختن به نگرانی‌های اقتصادی تشکیلات خودگردان اشاره می‌کند.

🔸 فراتر از درک اردن از چالش‌های موجود در احیای روند صلح، این تغییر را می‌توان به نگرانی عمیق در مورد بی‌ثباتی در کرانه باختری نیز نسبت داد. اما این دلیل اصلی سفر به رام‌الله نبود. چنین موضوعاتی معمولاً در سطح عملیاتی بررسی می‌شوند. در عوض، هدف از این سفر نشان دادن تمایل اردن برای از سرگیری نقش پرانرژی‌تر در روند صلح بود.

✅ امان می‌تواند کانال مؤثری برای ترغیب رهبری فلسطین برای تسهیل پیشرفت در میدان و کمک به کاهش مخالفت تشکیلات خودگردان با توافقات ابراهیم باشد.

https://www.washingtoninstitute.org/policy-analysis/making-most-jordans-peace-diplomacy

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

 

ارسال دیدگاه