هویت انقلابی ایران در منطقه

بنیاد کارنگی در مصاحبه‌ای با کریم سجادپور، کارشناس این اندیشکده در حوزه ایران، به ارزیابی دیدگاه او درباره سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران پرداخته است.

🔸 وی معتقد است موفقیت‌های ایران در عراق، سوریه، یمن و هم‌چنین خروج آمریکا از افغانستان، جسارت بیشتری به ایران در غرب آسیا داده است. او اذعان دارد که پایداری رهبر معظم انقلاب و وفاداری او به راه امام خمینی (ره)، دلیل اصلی تداوم سیاست‌های منطقه‌ای ایران بوده است.

🔸 سجادپور مدعی است گروه‌های نزدیک به ایران در عراق و لبنان «قدرت دارند ولی پاسخ‌گو نیستند». به ادعای او، این مسأله موجب رویگردانی مردم این کشورها از گروه‌های نزدیک به ایران شده است. او حملات معترضان عراقی به کنسولگری‌های ایران در نجف و کربلا و اعتراضات شیعیان نبطیه علیه حزب‌الله را دو مصداق این موارد دانسته است.

🔸 وی به انتقاد از کارشناسان آمریکایی می‌پردازد که به گفته او به نوعی «خودشیفتگی استراتژیک» مبتلا هستند و گمان می‌کنند نوع مواجهه آمریکا با ایران، سیاست‌های تهران را تغییر می‌دهد. حال آن‌که دشمنی با آمریکا و اسرائیل بخشی جدایی‌ناپذیر از هویت جمهوری اسلامی است و فشارها و مشوق‌های غرب، موجب تغییر آن نمی‌شود.

🔸 به نظر سجادپور، پکن و واشنگتن در دو زمینه نسبت به ایران اشتراک نظر دارند. اول مهار برنامه هسته‌ای تهران و دیگری ثبات خاورمیانه. اکنون این اشتراک نظر به دلیل حمله روسیه به اوکراین به حاشیه رفته است. ولی در بلندمدت منافع مشترکی در منطقه خواهند داشت که به ادعای او با سیاست‌های منطقه‌ای ایران تضاد دارد.

✅ سجادپور در حالی سیاست‌های ایران را ضدثبات در منطقه دانسته که وضعیت افغانستان و عراق، محصول مستقیم مداخله آمریکاست. در سوریه و یمن نیز مداخله‌جویی‌های متحدان آمریکا سبب بروز بحران‌هایی شده که حدود یک دهه به طول انجامیده است.

https://carnegie-mec.org/diwan/86927

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه