دنیس راس: توافق جدید مانع ساخت بمب اتمی توسط ایران نیست

دنیس راس، دیپلمات و تحلیل‌گر مشهور آمریکایی در مقاله بلندی در فارن‌‎پالیسی به واشنگتن هشدار داده که دانش هسته‌ای ایران بازگشت‌ناپذیر است. به نظر وی گرچه «فشار حداکثری» ترامپ شکست خورد، ولی سیاست بایدن نیز موفق نبوده است

 

#گزارش_کوتاه

 

دنیس راس، دیپلمات و تحلیل‌گر مشهور آمریکایی در مقاله بلندی در فارن‌‎پالیسی به واشنگتن هشدار داده که دانش هسته‌ای ایران بازگشت‌ناپذیر است. به نظر وی گرچه «فشار حداکثری» ترامپ شکست خورد، ولی سیاست بایدن نیز موفق نبوده است.

 

🔸 به ادعای او میزان اورانیوم غنی‌شده 60 درصدی و فلز اورانیوم ایران به حدی است که حتی اگر برجام احیا شود، ایران پس از انقضای توافق در 2030 به سرعت می‌تواند به سمت بمب حرکت کند، مگر اینکه رهبران ایران متقاعد شوند که این کار هزینه بالایی خواهد داشت.

 

🔸 به نظر وی نباید گمان برد در صورت دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای، موازنه هسته‌ای جنگ سرد، بین تهران و تل‌آویو تکرار خواهد شد. زیرا اولاً آمریکا و شوروی هر دو از قابلیت «ضربه دوم امن» برخوردار بودند. ثانیاً تکثر بازیگران در خاورمیانه سبب گسترش دولت‌های دارای تسلیحات هسته‌ای و پایان عمر معاهده ان‌پی‌تی خواهد شد.

 

🔸 توصیه راس این است که آمریکا اقدامات زیر را برای افزایش هزینه ساخت سلاح هسته‌ای ایران انجام دهد:

 

1️⃣ بایدن و بلینکن رسماً اعلام کنند که آمریکا تا ابد منتظر نتیجه‌بخشی مذاکرات با ایران نمی‌ماند و در صورت احساس نگرانی، در زمان خاصی وارد عمل خواهد شد و تمام زیرساخت‌های هسته‌ای ایران را از بین خواهد برد

 

2️⃣ مانورهای نظامی سنتکام برای تمرین حملات هوا به زمین علیه تأسیسات هسته‌ای ایران

 

3️⃣ ارتقای توان دفاعی شرکای منطقه‌ای در برابر حملات موشکی و پهپادی نیروهای نیابتی ایران در خاورمیانه

 

4️⃣ تحویل تانکرهای سوخت‌رسان به اسرائیل برای اعتباربخشی به تهدید نظامی تل‌آویو علیه ایران

 

🔸 راس در پایان هشدار می‌دهد اگر آمریکا بخواهد با ایران دارای سلاح هسته‌ای کنار بیاید، اسرائیل تحمل نخواهد کرد. گرچه اذعان می‌کند اطمینانی به موفقیت حمله نظامی اسرائیل وجود ندارد و ایران نیز با توان موشک‌های بالستیک و نیروهایش در منطقه می‌تواند پاسخ دهد.

 

🔁 مطالب مرتبط:

↙️ دنیس راس: آمریکا نیازمند راهبردی جدید در برابر ایران است

 

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

 

 

ارسال دیدگاه