رشد خشونت‌های فرقه‌ای در پاکستان

 اندیشکده «گروه بحران» در گزارشی ضمن مصاحبه با مقامات و کنش‌گران سیاسی در پاکستان، به ارزیابی تداوم خشونت‌های فرقه‌ای در این کشور و راه‌های مقابله با آن پرداخته است. به نظر نویسندگان، دو گروه در تشدید خشونت‌ها مؤثر بوده‌اند:

 

#گزارش_کوتاه

 

1️⃣ داعش: هسته اصلی شاخه خراسان این گروه را اعضای سابق گروه شبه‌نظامی «تحریک طالبان پاکستان» تشکیل می‌دهند. آنها با کمک «سپاه صحابه» در پاکستان نفوذ کرده و به عملیات‌های تروریستی علیه شیعیان از جمله در پیشاور پرداختند.

2️⃣ حزب لبیک: گروه «تحریک لبیک پاکستان» وابسته به فرقه بریلوی از گروه‌های اهل سنت است که طی دو سال اخیر، رویکرد خصمانه‌ای به دیگر فرقه‌های مذهبی به خصوص شیعیان اتخاذ کرده است. عمران‌خان، فعالیت این حزب را به مدت یک سال ممنوع کرده بود.

🔸 نویسندگان معتقدند رویکرد قهرآمیز دولت پاکستان علیه این گروه‌ها صرفاً در کوتاه‌مدت موفق خواهد بود. ولی اسلام‌آباد در بلندمدت باید بر اقدامات پیشگیرانه مانند فعالیت‌های اطلاعاتی، پیگردهای قانونی، اصلاح قوانین درباره توهین به مقدسات و جلوگیری از بهره‌مندی این گروه‌ها از رسانه‌ها برای نفرت‌پراکنی علیه دیگر فرقه‌ها، تمرکز کند.

✅ به نظر می‌رسد اقدامات اصلاح‌جویانه برای جلوگیری از گسترش تروریسم تکفیری، جز با حمایت و همراهی رهبران مذهبی در پاکستان، امکان‌پذیر نباشد. در عین حال که لازم است رویکرد سازمان‌های اطلاعاتی و نظامی این دولت در استفاده ابزاری از این گروه‌ها برای مقاصد داخلی و خارجی نیز تغییر کند.

 

ارسال دیدگاه