ریچارد نفیو: ترامپ در بن‌بست هسته‌ای

ریچارد نفیو، از اعضای تیم مذاکره‌کننده دولت آمریکا در برجام و نویسنده کتاب «هنر تحریم» طی مقاله‌ای در تارنمای گلوبال‌زیرو، به نقد سیاست هسته‌ای دونالد ترامپ در قبال ایران پرداخت.

♦️ ریچارد نفیو: ترامپ در بن‌بست هسته‌ای

📝#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔹 ریچارد نفیو، از اعضای تیم مذاکره‌کننده دولت آمریکا در برجام و نویسنده کتاب «هنر تحریم» طی مقاله‌ای در تارنمای گلوبال‌زیرو، به نقد سیاست هسته‌ای دونالد ترامپ در قبال ایران پرداخت.

🔹 نفیو ضمن ادعای اینکه برجام فاصله دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای را به حداقل یک سال افزایش داده بود، مدعی است کاهش تعهدات هسته‌ای توسط ایران سبب شده تا این کشور با دسترسی به توانایی تولید تسلیحات اتمی فاصله‌ای نداشته باشد، حال آن ‌که در برجام، آمریکا زمان لازم برای واکنش را دارا بود.

🔹 طبق این مقاله، مدافعان «فشار حداکثری» نیز به شکست این سیاست اذعان دارند ولی معتقدند این مسأله به هر حال پس از پایان برجام در سال 2030 رخ می‌داد ولی چاره‌ای برایش ندارند. بنابراین خروج آمریکا نه ‌تنها به توافق بهتری نینجامیده بلکه همان مزیت‌های سابق را هم از بین برده است.

🔹 نفیو با ابراز ناخرسندی از عدم بهره‌مندی از فرصت کرونا برای بازسازی رویکرد دیپلماتیک بیان می‌کند که فشارهای آمریکا علاوه بر شکست در حوزه هسته‌ای، موجب تهدید بیشتر نیروهای آمریکا و متحدانش در خلیج فارس شده و حمله به نفت‌کش‌ها و خطوط نفتی عربستان و هم‌چنین حمله به پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق را پاسخ ایران به این فشارها قلمداد می‌کند که هم‌چنان ادامه خواهد داشت.

🔹 این مقاله در پایان بیان می‌دارد ترامپ در پی یک پیروزی بزرگ است، بدین ترتیب که یا ایران وادار به مذاکره شود و یا اینکه فشارها نهایتاً به سقوط نظام منجر گردد. ولی به اعتقاد نفیو یک شکست بزرگ در انتظار اوست زیرا مسیر کنونی در قبال ایران، راه پیش و پس برای آمریکا باقی نگذاشته و بهتر است دولت آمریکا بار دیگر به مسیر دیپلماسی بازگردد.

🔸 به نظر می‌رسد یکی از نگرانی‌های افراد نزدیک به دولت اوباما آن است که فروپاشی برجام، برای همیشه مسیر مذاکره با ایران را مسدود نماید، به همین دلیل مطلوبیت آنها عدم خروج ایران از برجام حداقل تا انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا است. خواسته‌ای که تحقق آن بستگی به شرایط پیچیده ماه‌های آینده خواهد داشت.

منابع

(https://www.globalzero.org/blundering-toward-nuclear-chaos-2020/)

📎 پیوند مقاله ریچارد نفیو در گزارش ماهانه گلوبال‌زیرو

(https://www.globalzero.org/wp-content/uploads/2020/05/Blundering-Toward-Nuclear-Chaos-ANPI-Report-May-2020.pdf)

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه