ابعاد استراتژی «ناحیه خاکستری» ایران و آمریکا (2)

آیزنشتات بهترین راه مقابله آمریکا با استراتژی ناحیه خاکستری ایران را گسترش استراتژی ناحیه خاکستری مخصوص به خود عنوان می‌کند. بر این اساس چنین استراتژی‌ای باید ضمن جلوگیری از تنش زیاد با ایران برای سیاست فشار آمریکا زمان بخرد.

♦️ ابعاد استراتژی «ناحیه خاکستری» ایران و آمریکا (2)

📝#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔸 آیزنشتات بهترین راه مقابله آمریکا با استراتژی ناحیه خاکستری ایران را گسترش استراتژی ناحیه خاکستری مخصوص به خود عنوان می‌کند. بر این اساس چنین استراتژی‌ای باید ضمن جلوگیری از تنش زیاد با ایران برای سیاست فشار آمریکا زمان بخرد. در ادامه گزارش ویژگی‌های استراتژی آمریکا اینگونه بیان می‌شود:

🔸1- افزایش اعتبار و بازدارندگی آمریکا در قبال ایران به گونه‌ای که از خط قرمزهای ایران عبور نکند. 2- بازدارنگی آمریکا باید همراه با ابراز این نکته باشد که حملات ایران با مجازات روبرو خواهد شد. 3- اقدامات آمریکا باید در صورت امکان، پنهانی و در صورت ضرورت، آشکار باشد. 4- باید ابهام و پنهان‌کاری‌های ایران از بین رفته و نقش ایران در معرض دید قرار گیرد. 5- ایجاد محدودیت و تنش باید متوازن باشند.

🔸 6- آمریکا باید عدم قطعیت اقدامات خود را افزایش داده و هزینه‌ها را بر ایران اعمال نماید. 7- آمریکا باید مشوق‌هایی را جایگزین اقدامات خود کند. 8- اقدامات آمریکا باید تدریجی و فزاینده باشد. 9- آمریکا باید گزینه‌های خود را گسترش داده و در حوزه‌ها و مناطق مختلف اقدام کند تا با نفوذ منطقه‌ای ایران مقابله نماید. 10- آمریکا باید با ستون‌های توانمندی نامتقارن ایران مقابله کند تا ایران دیگر به بازدارندگی نظامی خود اعتماد نکند.

🔸 گزارش موسسه واشنگتن بر کارآمدی ابزارهای ترکیبی و نامتقارن ایران تأکید دارد و آمریکا را نیز به افزایش توانمندی خود در این زمینه فرا می‌خواند. به عبارت دیگر به باور نویسنده گزارش، آمریکا با وجود هزینه‌های بالای جنگ متقارن با ایران باید به سمت گسترش استراتژی ناحیه خاکستری خود حرکت کند.

منابع

(https://www.washingtoninstitute.org/policy-analysis/view/operating-in-the-gray-zone-countering-irans-asymmetric-way-of-war)

🔗 پیوند متن گزارش موسسه واشنگتن

(https://www.washingtoninstitute.org/uploads/Documents/pubs/PolicyFocus162-Eisenstadt-v3.pdf)

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه