آیا صدری‌ها به دنبال نخست‌وزیری آینده در عراق‌اند؟

در روزهای گذشته بار دیگر «مقتدی صدر» و هوادارانش به یکی از مهم‌ترین کنشگران سیاست داخلی عراق تبدیل شده‌اند. آیا تحرکات اخیر این جریان و رهبری آن به معنای دورخیزی برای فتح جایگاه نخست‌وزیری آینده عراق است؟

♦️ آیا صدری‌ها به دنبال نخست‌وزیری آینده در عراق‌اند؟

📝#تحلیل_کوتاه

🔹 در روزهای گذشته بار دیگر «مقتدی صدر» و هوادارانش به یکی از مهم‌ترین کنشگران سیاست داخلی عراق تبدیل شده‌اند. آیا تحرکات اخیر این جریان و رهبری آن به معنای دورخیزی برای فتح جایگاه نخست‌وزیری آینده عراق است؟

🔸 جمعه گذشته میدان التحریر عراق و البته چند شهر دیگر این کشور، شاهد حضور هواداران پرشمار جریان صدر و حمایتشان از مقتدی بود. مقتدی مدتی قبل برخی تجمعات میدان التحریر را بستری برای اعمال غیراخلاقی توصیف کرد. مسئله‌ای که در روزهای اخیر بیش از گذشته باعث انشقاق و تقابل میان هواداران وی و بدنه معترضان شده است.

🔸 به نظر می‌رسد دعوت اخیر مقتدی برای برگزاری نماز جمعه در میدان التحریر نوعی قدرت‌نمایی برای به حاشیه راندن سایر جریانات معترض و البته کنشی سنتی در راستای سیاست‌ورزی‌اش بود. احتمالا به هر میزان که به تاریخ تقریبی انتخابات زودهنگام پارلمانی در عراق نزدیک شویم، چنین قدرت‌نمایی‌های میدانی از سوی صدری‌ها افزایش خواهد یافت.

🔸 در روزهای اخیر و پس از اعلام آمادگی ضمنی مقتدی برای ورود به صحنه انتخابات، نمایندگان جریان سائرون در پارلمان عراق نیز با اظهارات متعددی، تلاش کرده‌اند تا مواضع مقتدی را در فضای رسانه‌ای تکرار کنند. برخی از آمادگی این جریان برای کسب ۱۰۰ کرسی پارلمان سخن گفته‌ و برخی نیز صدری‌ها را تنها جریان واجد بدنه مردمی برای کسب اکثریت پارلمانی دانسته‌اند.

🔸 فارغ از تحرکات مختلفی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، دو نکته حائز اهمیت به نظر می‌رسد:

۱️⃣ بیشتر جریان‌های سیاسی شیعه در عراق، حداقل بخش مهمی از بدنه هواداران خود را از دست داده‌اند. مقتدی صدر اما در این میان به نظر می‌رسد وضعیت بهتری دارد.

۲️⃣ اگرچه هنوز نمی‌توان درباره صورت‌بندی جریانات سیاسی شیعی برای انتخابات پارلمانی سخن گفت، اما پیشینه سیاست‌ورزی مقتدی نشان می‌دهد وی همزمان فردی «در قدرت» و «بر قدرت» است و تلاش می‌کند میان این دو گام بردارد.

✅ بنابراین احتمالاً صدری‌ها بیش از آنکه به نخست‌وزیری مقتدی یا فردی به شدت نزدیک به وی فکر کنند، کسب اکثریت پارلمان با فاصله زیاد با سایر جریانات شیعه و تسلط بر وزارت‌خانه‌های بیشتر را نشانه رفته‌اند.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه