المانیتور بررسی کرد:

رژیم صهیونیستی به دنبال منافع حاصل از توافق جدید با ایران است

رژیم صهیونیستی پس از رسیدن به این نتیجه که توافق جدید با ایران اجتناب‌ناپذیر است، اکنون بر دریافت تضمین‌های تاکتیکی و حمایت نظامی ایالات‌متحده متمرکز شده است.

اندیشکده راهبردی تبیین- موضع و اقدامات رژیم صهیونیستی در دولت جدید این رژیم در قبال مذاکرات احیای توافق هسته‌ای ایران با ابهامات زیادی روبروست. در حالی‌که کابینه قبلی این رژیم تحت رهبر بنیامین نتانیاهو به شدت مخالف توافق هسته‌ای بود به نظر می رسدکابینه جدید به رهبری نفتالی بنت در این رابطه سردرگم است و موضع مشخصی ندارد. با این حال آنچه روشن است این است که این کابینه نمی‌خواهد بر خلاف دوران اوباما روابط رژیم صهیونیستی با آمریکا با چالش مواجه شود. در این رابطه وبگاه خبری تحلیلی المانیتور به بررسی موضع اسرائیل در قابل مذاکرات وین پرداخته است و تاکید می‌کند که اسرائیل پس از رسیدن به این نتیجه که توافق جدید با ایران اجتناب‌ناپذیر است، اکنون بر دریافت تضمین‌های تاکتیکی و حمایت نظامی ایالات‌ متحده متمرکز شده است.

خلاصه گزارش

مبارزه اسرائیل علیه مسابقه هسته‌ای ایران و استقرار آن در خاورمیانه یادآور کارزار مقابله با ویروس کروناست: ارزیابی‌های مجدد سرگیجه‌آور، نقص‌های اطلاعاتی شرم‌آور و احساس هرج‌ومرج.

ارزیابی دفاعی کنونی اسرائیل،  یک چرخش 180 درجه‌ای کامل، این است که ایران و قدرت‌های جهانی احتمالاً به پیشرفت و توافق درباره توافقی که در سال 2015 امضا شد و رئیس‌جمهور دونالد ترامپ در سال 2018 از آن خارج شد، دست یابند. این ارزیابی نیز می‌تواند در هفته‌های آتی تغییر کند که  نشان می‌دهد که همه‌چیز در اطراف میز مذاکره در پایتخت اتریش نیز آشفته و غیرقابل‌پیش‌بینی یا کنترل است.

اسرائیل امیدوار است که دولت بایدن بتواند به دستاوردی برسد که به رهبران اسرائیل کمک کند تا توافق جدیدی را به مردم خود بفروشند. بهترین سناریوی اسرائیل این است که طرفین بند بحث‌برانگیز غروب آفتاب توافق را که بر اساس آن برخی از محدودیت‌ها در برنامه هسته‌ای در سال‌های 2025 و 2030 برداشته می‌شود  به تعویق بیندازند. اسرائیل آن را بزرگ‌ترین نقص توافق 2015 می‌داند و استدلال می‌کند که این بند به ایران اجازه می‌دهد پس از سال 2031 اورانیوم با درجه تسلیحاتی انباشت کند.

تقریباً هفت ماه پس از برکناری اجباری، سایه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق بر سر احساس هرج‌ومرج {درباره موضع اسرائیل درباره مذاکرات هسته‌ای} باقی مانده است. نتانیاهو به‌عنوان رئیس اپوزیسیون کنست، بی‌امان به جانشین خود، نفتالی بنت، به دلیل تسلیم شدن در برابر دولت بایدن حمله می‌کند. نتانیاهو بنت را متهم می‌کند که در نبرد مؤثر علیه توافق نوظهور که نتانیاهو آن را تجسم مدرن توافق 1938 مونیخ  با آلمان نازی می‌داند، شکست خورده است. به ضرر بنت خواهد بود که با نویل چمبرلین، رهبر بریتانیایی که قرارداد مونیخ را با هیتلر امضا کرد، تشبیه شود و به‌عنوان رهبری از اسرائیل که به ایالات‌متحده تسلیم شد و اجازه داد ایران به یک کشور هسته‌ای آستانه تبدیل شود، به تصویر کشیده شود.

باراک راوید، روزنامه‌نگار اسرائیلی، گزارش داد که سرلشکر آهارون هالیوا، رئیس جدید اطلاعات نظامی، در 2 ژانویه به کابینه امنیتی گزارش داد و گفت که از میان دو احتمال فعلی در وین، بازگشت به توافق یا فروپاشی توافقنامه مذاکرات، دستیابی به توافق، شر کمتری خواهد بود. آژانس‌های امنیتی اسرائیل ترجیح می‌دهند فعالیت‌های مرتبط با هسته‌ای ایران تحت نظارت بین‌المللی مشخص قرار گیرد تا اینکه قدرت‌های جهانی عملاً  به ایران مجوز  استفاده از نیروی مرگبار در صورت شکست مذاکرات را بدهند.

این موضوع در جریان مذاکرات بر سر توافق اولیه با ایران نیز صدق می‌کرد، زمانی که ارزیابی امنیتی اسرائیل به این نتیجه رسید که مزایای توافق بر معایب آن بیشتر است و فرصتی بین 10 تا 15 سال برای اسرائیل فراهم می‌کند تا منابع خود به سمت چالش‌های امنیتی دیگر هدایت کند و برای دوران پس از غروب توافق با ایران آماده شود. مقامات امنیتی در تلاش‌های نتانیاهو برای متقاعد کردن ترامپ به خروج از توافق شرکت نکردند.

[phps] if ( get_post_meta($post->ID, 'stitr2', true) ) : [/phps] [quote align="left"] [phps] echo get_post_meta($post->ID, "stitr2", true);[/phps] [/quote] [phps] endif; [/phps]

خروج ترامپ از توافق سازمان‌های نظامی و اطلاعاتی اسرائیل را غافلگیر کرد و آن‌ها هشدار دادند که این اقدام می‌تواند یک شمشیر دو لبه باشد. درستی آن اخطار در حال اثبات است. پس خوش‌بینی محتاطانه اسرائیل پس از دیدار 22 دسامبر توسط جیک سالیوان مشاور امنیت ملی ایالات‌متحده چیست؟ یک منبع امنیتی ارشد اسرائیلی که خواست نامش فاش نشود به المانیتور گفت: آمریکایی‌ها می‌خواهند تمام این موضوع را پشت سر بگذارند. آن‌ها با دیدگاه بلندمدت ما موافق نیستند. آن‌ها فقط به یکی دو سال آینده علاقه‌مند هستند. آن‌ها می‌خواهند توافق ایران را بررسی کنند و ادامه دهند. آن‌ها باید با چین و کووید مقابله کنند. آن‌ها کمتر نگران این واقعیت هستند که ایران در حال شکل‌گیری یک کشور هسته‌ای نزدیک به آستانه است. برای ایالات‌متحده، تهدید هسته‌ای ایران، مانند ما، وجودی نیست، اما آن‌ها از فاجعه جهانی و منطقه‌ای که در صورت دستیابی ایران به توانمندی حرکت در جهت سلاح هسته‌ای ممکن است رخ دهد، آگاه هستند. هیچ رئیس‌جمهوری نمی‌خواهد این اتفاق بیفتد، بنابراین بارها اعلام می‌کنند که اگر به آن نقطه برسیم، زمان و اطلاعات کافی برای جلوگیری از این حرکت با استفاده از ابزار نظامی خواهند داشت.

این مقام امنتی اسرائیلی می‌افزاید آمریکایی‌ها نگرانی‌های ما را کاملاً درک می‌کنند و به ما توضیح می‌دهند که اگر ایرانی‌ها پس از پایان مدت توافق، برای رسیدن به توان هسته‌ای عجله کنند، با آن‌ها برخورد تهاجمی خواهد شد. بااین‌حال، این موضوع اصلی نیست. وقتی متوجه شدیم که این موضوع به سمت توافق پیش می‌رود – و این نتیجه‌گیری ما در حال حاضر است، و ازآنجایی‌که می‌دانیم نمی‌توانیم مانع این توافق شویم – تنها کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که خسارت را به حداقل برسانیم و به همان اندازه ورودی و غرامت در سطح امنیتی از سوی ایالات‌متحده به‌منظور کاهش نگرانی‌های ما به دست آوریم.

این مقام امنیتی با اظهار اینکه اسرائیل در این زمینه موفق شده است، می‌گوید: «به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها اهداف ایران را درک می‌کنند و با همه ارزیابی‌های ما موافق هستند. و ما موفق شده‌ایم به آن‌ها توضیح دهیم که مکانیسم‌هایی لازم است تا ایران را از سرمایه‌گذاری پول کلانی که قرار است تحت توافق جدید به دست آورد در گسترش مداوم تروریسم بازدارد. آن‌ها همچنین مزیت نظامی ما را در منطقه تقویت و بهبود خواهند بخشید و قول داده‌اند که اگر ایران در هرلحظه به موفقیت هسته‌ای دست پیدا کند، با تمام امکاناتی که در اختیار دارند جلوی آن را خواهند گرفت».

[phps] if ( get_post_meta($post->ID, 'stitr3', true) ) : [/phps] [quote align="left"] [phps] echo get_post_meta($post->ID, "stitr3", true);[/phps] [/quote] [phps] endif; [/phps]

ظاهراً می‌توان انتظار داشت که اگر توافق به دست آید  با یک بسته مهم آمریکایی برای اسرائیل و متحدانش در خاورمیانه همراه باشد. توافق با ایران ممکن است شامل بندهای اضافی برای تقویت آن باشد – یا ممکن است نباشد. درهرصورت، به نظر می‌رسد اسرائیل این واقعیت را پذیرفته است که شانسی برای منحرف کردن مسیر تاریخ ندارد. اسرائیل دعا می‌کند که مسیر احتمالی تغییر کند و در غیر این صورت، اسرائیل بتواند از این فاجعه استراتژیک تا حد امکان به مزایای تاکتیکی دست یابد.

ارزیابی

به طور کلی می توان نتیجه گرفت که ارزیابی‌های اطلاعاتی امنیتی رژیم صهیونیستی این است که احیای توافق هسته‌ای با توجه به اینکه فعالیت‌های هسته‌ای ایران را تحت نظارت‌های بین‌المللی قرار می‌دهد و ابهامات آن را کاهش می‌دهد به نفع رژیم است و مزایای آن بیش از مضرات آن است. جدای از این محاسبه، رژیم صهیونیستی واقف است که نمی‌تواند اثر چندانی بر روند مذاکرات داشته باشد و مانع توافق شود. آنچه اما باعث انتقادات و لفاظی‌های مقامات سیاسی این رژیم در این خصوص می‌شود رقابت‌های سیاسی داخلی و همچنین تلاش این رژیم برای کسب امتیازات امنیتی از آمریکاست.

 

https://www.al-monitor.com/originals/2022/01/israel-angles-benefits-new-deal-iran#ixzz7HMXW8F3L

 

 

ارسال دیدگاه