منازعه گازی رژیم صهیونیستی و لبنان

درصورتی‌که مذاکرات تعیین مرزها به نتیجه نرسد و رژیم صهیونیستی اصرار بر استخراج گاز از منطقه مورد مناقشه داشته باشد چاره‌ای جز مقابله نظامی برای مقاومت لبنان باقی نمی‌ماند.

اندیشکده راهبردی تبیین: اخیراً رژیم صهیونیستی با وارد کردن یک سکوی استخراج گاز از بستر دریا از شرکت انگلیسی-یونانی «انرژین» در نزدیکی مرزهای مورد اختلاف دریایی با لبنان به تنش‌ها در این خصوص دامن زده است. هدف رژیم صهیونیستی استخراج گاز از میدان «کاریش» است که لبنان آن را در منطقه اقتصادی انحصاری  (200 مایل فراتر از آب‌های سرزمینی) خود می‌داند.

این اقدام اسرائیل از سوی لبنانی‌ها مقدمه‌ای برای غارت منابع گازی و نفتی لبنان به شمار می‌رود و موجی از محکومیت و انتقاد از سوی مسئولان و گروه‌های لبنانی را برانگیخته  و حزب‌الله نیز تهدید کرده است که هرگز به اسرائیل اجازه استخراج نفت و گاز در منطقه مورد مناقشه را نمی‌دهد.

اختلافات لبنان و رژیم صهیونیستی بر سر منطقه مورد مناقشه گازی از چند سال پیش در جریان بوده و مذاکراتی با میانجیگری آمریکا برای رفع این اختلافات وجود داشته است. مذاکرات غیرمستقیم برای تعیین مرز دریایی لبنان و فلسطین اشغالی در اکتبر سال ۲۰۲۰ میلادی بعد از سه سال رایزنی دیپلماتیک با میانجیگری طرف آمریکایی برای حل‌وفصل اختلافات دراین‌باره آغاز شد. به‌رغم این مذاکرات با میانجیگری ایالات‌ متحده، هنوز هیچ توافقی در خصوص ادعاهای ارضی یا منطقه اقتصادی انحصاری طرفین در دریا وجود ندارد.

با اقدام اخیر رژیم صهیونیستی مقام‌های ارشد لبنان از «آموس هوچستاین» میانجی آمریکایی در ترسیم مرزی برای حضور در بیروت دعوت کرده‌اند تا مذاکرات ترسیم مرز‌های دریایی در سریعترین زمان ممکن تکمیل و از هرگونه تنش جلوگیری شود. نبیه بری رئیس پارلمان لبنان اخیراً  اعلام کرده است که کار حفاری نفت و گاز لبنان (در دریا) ظرف یک ماه – در صورت عدم موفقیت مذاکرات- آغاز خواهد شد و سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله نیز این سخنان نبیه بری و فرصت یک‌ماهه را تأیید کرد.

در حال حاضر دو نکته  وجود دارد که به نتیجه رسیدن مذاکرات را با چالش مواجه می‌کند؛ نخست مرز زمینی لبنان و فلسطین اشغالی و مخصوصاً در نقطه‌ای که به دریا می‌رسد هنوز به‌طور رسمی موردتوافق قرار نگرفته است. ازآنجاکه مرز دریایی امتداد مرز زمینی محسوب می‌شود برای مشخص کردن مرزهای دریایی تعیین دقیق مرز زمینی لازم است. نکته دوم تمایل بیروت برای توافق با سازمان ملل متحد به‌جای اسرائیل برای به رسمیت نشناختن این رژیم است. در سوی مقابل رژیم صهیونیستی به دنبال بهره‌برداری از این مذاکرات به‌عنوان ابزاری برای به رسمیت شناخته شدن و پیوستن لبنان به روند عادی‌سازی است.

[phps] if ( get_post_meta($post->ID, 'stitr2', true) ) : [/phps] [quote align="left"] [phps] echo get_post_meta($post->ID, "stitr2", true);[/phps] [/quote] [phps] endif; [/phps]

به نظر می‌رسد چند عامل در تصمیم رژیم صهیونیستی به اقدام اخیر که تنش‌ها را برانگیخته است نقش دارد. عامل نخست بحران اکراین و تلاش کشورهای اروپایی برای یافتن جایگزین‌هایی برای گاز روسیه در جهت تضعیف اهرم فشار این کشور است. بر این اساس محاسبه رژیم صهیونیستی این است که با حمایت کشورهای اروپایی می‌تواند خود را به‌عنوان یک تأمین‌کننده گاز و جایگزینی برای بخشی از گاز ارسالی روسیه به اروپا معرفی کند. در این راستا رژیم صهیونیستی قراردادی با یونان و قبرس برای انتقال گاز از شرق دریای مدیترانه به اروپا بسته است. این رژیم برای صادرات گاز هم‌زمان وارد مذاکره با ترکیه شده است. «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه اخیراً از آمادگی رژیم صهیونیستی برای همکاری با ترکیه در زمینه صدور گاز طبیعی از فلسطین اشغالی به اروپا و آغاز گفتگوهای دو طرف دراین‌باره درزمانی نزدیک خبر داد.

عامل دیگر اوضاع داخلی لبنان مخصوصاً در پی برگزاری انتخابات این کشور و این برآورد رژیم صهیونیستی بوده است که لبنان در شرایط کنونی نمی‌تواند به‌صورت مؤثری با اقدام اسرائیل مقابله کند. عامل سوم وضعیت داخلی خود رژیم صهیونیستی است. با توجه به از دست رفتن اکثریت نسبی ائتلاف حاکم، کابینه متزلزل این رژیم در تصویب طرح‌های مختلف در زمینه‌های داخلی به بن‌بست رسیده و به‌شدت با بحران کارکرد روبروست. مبادرت به اقدامات جسورانه خارجی از نظر تصمیم‌گیران این رژیم می‌تواند سرپوشی بر این بحران کارکرد برای جلوگیری از فروپاشی کابینه باشد.

[phps] if ( get_post_meta($post->ID, 'stitr3', true) ) : [/phps] [quote align="left"] [phps] echo get_post_meta($post->ID, "stitr3", true);[/phps] [/quote] [phps] endif; [/phps]

به‌تازگی  روزنامه «اسرائیل تایمز» گزارش داده است که ارتش رژیم صهیونیستی در حال آماده شدن برای مقابله با هرگونه حمله حزب‌الله به سکوی گازی «کاریش» است و سامانه موشکی «گنبد آهنین» را در این منطقه مستقر خواهد کرد. اگرچه این اختلاف اخیر فعلاً در سطح دیپلماتیک باقی‌مانده است، اما امکان تشدید تنش‌ها و حرکت در جهت درگیری نظامی وجود دارد. درصورتی‌که مذاکرات تعیین مرزها به نتیجه نرسد و رژیم صهیونیستی اصرار بر استخراج گاز از منطقه مورد مناقشه داشته باشد چاره‌ای جز مقابله نظامی برای مقاومت لبنان باقی نمی‌ماند.

 

ارسال دیدگاه