منطقه در یک نگاه (30 آذر 1398)

منطقه در یک نگاه (30 آذر 1398)

#منطقه_در_یک_نگاه |30 آذر 1398

1️⃣ فراکسیون وابسته به «سعد الحریری» در پارلمان لبنان اعلام کرد، در دولت جدید شرکت نمی‌کند اما مانع تشکیل آن نیز نخواهد شد. «حسان دیاب» نخست‌وزیر مأمور به تشکیل کابینه لبنان نیز اعلام کرد اعضای کابینه وی تکنوکرات خواهند بود و تلاش می‌کند تا 6 هفته آینده، دولت را تشکیل دهد.

2️⃣ یک مقام ارشد دولت ترکیه با بیان اینکه آنکارا در برابر «عمل انجام‌شده» در منطقه ساکت نمی‌ماند، گفت حمایت مسکو، قاهره و ابوظبی از طبرق، نقض قطعنامه‌های سازمان ملل است.

3️⃣ دور سوم مذاکرات مربوط به سد النهضه اتیوپی امروز شنبه در خارطوم پایتخت سودان با حضور ناظران وزارت خزانه‌داری آمریکا و بانک جهانی آغاز شد.

4️⃣ منابع محلی در شمال شرق سوریه می‌گویند، پلیس نظامی روسیه یک پست دیدبانی در استان الحسکه تاسیس کرده است. همچنین ارتش سوریه در ادامه پاکسازی مناطقی در جنوب استان ادلب، موفق شد سه روستای دیگر را از وجود تروریست‌ها پاکسازی کند.

5️⃣ عربستان سعودی سخنان رئیس‌جمهور ترکیه مبنی بر اینکه پاکستان به دلیل تهدید ریاض در اجلاس سران اسلامی در مالزی حضور نیافت را تکذیب کرد.

6️⃣ وزارت حقوق بشر یمن در گزارشی اعلام کرد تاکنون بیش از ۴۳ هزار غیرنظامی در جنگ یمن کشته و زخمی و ۸۰ هزار کودک نیز دچار اختلالات روانی و عصبی مختلف شده‌اند. همچنین میزان فقر به ۸۵ درصد و بیکاری به ۶۵ درصد رسیده است.

7️⃣ دفتر ریاست‌جمهوری قبرس اعلام کرد که با سران دولت‌های مصر، یونان و لبنان و همچنین رژیم صهیونیستی در تماس است تا اقدام دیپلماتیک مشترکی علیه توافق دریایی ترکیه و لیبی تدوین کنند.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه