تنش‌زایی ترکیه در سوریه در دنیای کرونایی

پایگاه خبری-تحلیلی المانیتور در یادداشتی به بررسی تشدید نبردها در سوریه؛ به‌رغم شیوع ویروس کرونا پرداخته و می‌افزاید ترکیه با وجود چالش‌های جدید ناشی از شیوع کرونا، در حال پیشبرد استقرار واحدهای نظامی در ادلب سوریه و تقویت حضور در شرق فرات است. نویسنده، این راهبرد ترکیه را در راستای استراتژی منازعه با سطح تنش پایین ارزیابی می‌کند.

♦️تنش‌زایی ترکیه در سوریه در دنیای کرونایی

📝#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔶 پایگاه خبری-تحلیلی المانیتور در یادداشتی به بررسی تشدید نبردها در سوریه؛ به‌رغم شیوع ویروس کرونا پرداخته و می‌افزاید ترکیه با وجود چالش‌های جدید ناشی از شیوع کرونا، در حال پیشبرد استقرار واحدهای نظامی در ادلب سوریه و تقویت حضور در شرق فرات است. نویسنده، این راهبرد ترکیه را در راستای استراتژی منازعه با سطح تنش پایین ارزیابی می‌کند. زیرا تنش‌زایی برنامه‌های اردوغان برای ایجاد کریدور امن در سوریه را زنده نگه می‌دارد.

🔶 بر این اساس آنکارا با افزایش ارسال تجهیزات و محموله‌های سلاح به ادلب، تعداد پست‌های نظارتی خود در این استان را تا هشتم آوریل، به عدد 53 رسانده است. نیروهای مورد حمایت ترکیه در شرق فرات نیز به حملات توپخانه‌ای و گلوله‌باران «تل تمر» ادامه می‌دهند. این نیروها همچنین در 16 روز نخست ماه مارس، چندین روستا و شهر در نزدیکی «تل ابیض» و «عین عیسی» را زیر آتش توپخانه بردند که یک شهروند و یک سرباز سوری کشته شدند.

🔶 نویسنده معتقد است ترکیه از حملات اخیر به دنبال برخی جابه‌جایی‌های جمعیتی در تعدادی از روستاهاست و این گمانه‌زنی‌ را تقویت می‌کند که اردوغان به دنبال کنترل بر تمام 911 کیلومتر مرز ترکیه-سوریه و چاه‌های نفت دیرالزور است.

🔶 شکاف بین گروه‌های مورد حمایت ترکیه بخش دیگری از یادداشت المانیتور است. آن‌چنان که نویسنده مدعی شده، این گروه‌ها برای دریافت حقوق معوق خود، درخواست مجوز ترکیه برای حضور آن‌ها در غرب فرات و همچنین تقاضا برای چرخش بین نیروهای عملیات‌های سپر فرات، شاخه زیتون و چشمه صلح، بارها تجمعاتی برگزار کرده‌اند.

✅ نویسنده در پایان به این نکته اشاره می‌کند که دستاوردهای سرزمینی، منابع مالی جدید، فرصت‌های بازسازی و نفت، مهم‌ترین انگیزه‌های شبه نظامیان برای شرکت در عملیات چشمه صلح بود. اما در شرایط جدیدی که ترکیه با آن مواجه شده ازجمله: بحران بودجه، انزوای بین‌المللی و وابستگی به کنشگری روسیه، اردوغان نمی‌تواند حفظ این انگیزه‌ها را تداوم بخشد.

منبع

(https://www.al-monitor.com/pulse/originals/2020/04/turkey-syria-euphrates-kurds-is-ankara-preventing-returns.html)

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه