پیشنهاد گروه بحران برای کاهش تنش‌ در خلیج فارس: خط تماس مستقیم نظامی میان ایران و آمریکا

مؤسسه آمریکایی «گروه بحران» در پی تنش نظامی اخیر میان نیروی دریای سپاه پاسداران و نیروی دریایی سنتکام در خلیج فارس، طی گزارشی مورخ 4 اردیبهشت 1399 به تبیین راهکار پیشنهادی‌اش برای کاهش تنش پرداخته است.

♦️ پیشنهاد گروه بحران برای کاهش تنش‌ در خلیج فارس: خط تماس مستقیم نظامی میان ایران و آمریکا

📝#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔹 مؤسسه آمریکایی «گروه بحران» در پی تنش نظامی اخیر میان نیروی دریای سپاه پاسداران و نیروی دریایی سنتکام در خلیج فارس، طی گزارشی مورخ 4 اردیبهشت 1399 به تبیین راهکار پیشنهادی‌اش برای کاهش تنش پرداخته است. کارشناسان این مؤسسه معتقدند نه ایران و نه آمریکا خواستار نبرد نظامی نیستند ولی توییت اخیر ترامپ درباره دستور حمله به گشت‌های دریایی ایران و امکان خطای محاسباتی طرفین، خطر درگیری ناخواسته را افزایش داده است.

🔹 نویسندگان مدعی‌اند طی کمتر از یک سال اخیر ایران و آمریکا سه مرتبه، پس از اسقاط پهپاد آمریکایی، پس از حمله به تأسیسات آرامکوی عربستان و پس از ترور سردار سلیمانی، تا آستانه جنگ پیش‌ رفته‌اند. از سوی دیگر تشکیل ائتلاف دریایی آمریکا و متحدانش (بریتانیا، عربستان، امارات، بحرین، آلبانی، استرالیا و لیتوانی) در خلیج فارس که به افزایش ترافیک و تراکم کشتی‌ها به ویژه در تنگه هرمز منتج شد نیز احتمال بروز تنش را افزایش داده است.

🔹 گزارش بیان می‌دارد که ارتباط رادیویی نیروهای میدانی به دلیل عدم اختیارات لازم، برای جلوگیری از درگیری کافی نیست. بنابراین عمان به دلیل مراودات نظامی با دو طرف، گزینه مناسبی برای تشکیل کانال تماس غیرمستقیم است تا در آینده این سازوکار به خط تماس نظامی مستقیم میان فرماندهان نظامی ایران و آمریکا برای مدیریت تنش‌های احتمالی تبدیل شود.

🔸 این گزارش برای اثبات کارآیی این مکانیسم به خط ارتباط مستقیم آمریکا و روسیه در سوریه و ارتباط ائتلاف غربی با حشدشعبی در عراق اشاره کرده است، حال آن‌ که ضرورت مبارزه با یک گروه تروریستی در آن موارد و فقدان آن در خلیج فارس را لحاظ نمی‌کند.

🔸 ایجاد خط تماس مستقیم در شرایطی که از یک‌سو آمریکا سپاه پاسداران را در لیست سازمان‌های به‌اصطلاح تروریستی قرار داده و از سوی دیگر ممکن است نوعی مشروعیت‌بخشی به حضور نظامی آمریکا در غرب آسیا تفسیر شود، مورد پذیرش ایران قرار نخواهد گرفت.

🔸 ایران می‌تواند ارتباط غیرمستقیم از طریق میانجی‌گران معتمد را بپذیرد ولی مکانیسم موسوم به «خط تلفن قرمز» میان فرماندهان نظامی طرفین، با توجه به رویکرد کنونی دولت آمریکا و تداوم تخاصم به ویژه پس از ترور سردار سلیمانی، مطابق با واقعیات میدانی نیست.

منبع

(https://www.crisisgroup.org/middle-east-north-africa/gulf-and-arabian-peninsula/iran/b77-urgent-need-us-iran-hotline)

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه