درخواست اقلیم کردستان عراق از آمریکا برای استقرار گشت‌های نظارتی در «فیش خابور»

پایگاه خبری-تحلیلی المانیتور در یادداشتی به بررسی درخواست مقامات دولت اقلیم کردستان عراق(KRG) از آمریکا برای استقرار گشت‌های نظارتی در مرز عراق با شمال شرق سوریه پرداخته است.

♦️ درخواست اقلیم کردستان عراق از آمریکا برای استقرار گشت‌های نظارتی در «فیش خابور»

 

#گزارش_کوتاه

🔸 پایگاه خبری-تحلیلی المانیتور در یادداشتی به بررسی درخواست مقامات دولت اقلیم کردستان عراق(KRG) از آمریکا برای استقرار گشت‌های نظارتی در مرز عراق با شمال شرق سوریه پرداخته است.

🔹 معاون دفتر نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق در گفت‌وگو با المانیتور با اشاره به تماس تلفنی مسرور بارزانی با وزیر خارجه آمریکا، اهداف پیشنهاد استقرار نیروهای آمریکایی در مرز «فیش خابور» که مرکز اصلی تأمین نیروهای ائتلاف مستقر در شمال شرق سوریه است را شناسایی عملیات‌های قاچاق در مرز و جلوگیری از انتقال افراد و تجهیزات توسط PKK از پایگاه‌های شمال عراق به خاک سوریه برشمرده است.

🔹 نویسنده یادداشت در ادامه به درگیری نیروهای وابسته به KRG با جنگجویان PKK و YPG اشاره می‌کند که در امتداد رود فیش خابور به وقوع پیوست و به مجروح شدن چند نفر منجر شد. پس از این درگیری و بیانیه تند مقامات اقلیم، YPG ضمن رد اتهامات KRG، از مقامات اقلیم خواست از سخنان و اقدامات تحریک‌آمیز اجتناب کنند و به میز گفت‌وگوها بازگردند.

🔹 در این میان اما به اعتقاد نویسنده یادداشت، نیروهای آمریکایی تمایلی به حمایت از هیچ‌کدام از طرفین ندارند و به همین دلیل تاکنون خواسته‌های اقلیم برای جلوگیری از اقدامات کردهای سوریه را بی‌پاسخ گذاشته‌اند. با این حال، استقرار نیروهای آمریکایی در فیش خابور، می‌تواند مانع از ورود ترکیه به خاک عراق از این مسیر شود و از نفوذ احتمالی نیروهای روسیه و وابسته به ایران در این منطقه جلوگیری کند.

(https://www.al-monitor.com/pulse/originals/2020/12/iraqi-kurdistan-krg-barzani-us-forces-deploy-syria-border.html)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه